Regulamin utrzymania czystości i porządku
Uchwała Nr XXI/140/06
Rady Gminy Czyże
z dnia
w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czyże
Na podstawie art.18 ust. ust. 2 pkt. 15 i art.40 ust. 1 ustawy z dnia
§ 1. Ustalić regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Czyże stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXV/113/97 Rady Gminy w Czyżach z dnia
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Walentyna Jakimiuk
Załącznik
do uchwały Nr XXI/140/06
Rady Gminy Czyże
z dnia
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czyże
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego znajdujących się w gminie Czyże .
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o właścicielu nieruchomości to rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością
§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
1) Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady lub workach, na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu, do miejsc dalszego odzysku lub unieszkodliwiania. Nieczystości ciekłe należy gromadzić w zbiornikach bezodpływowych. Na terenach publicznych odpady komunalne należy gromadzić w koszach na śmieci.
2) Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania (np. makulatura, odpady plastikowe, szkło ) należy umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych, rozmieszczonych na terenie gminy Czyże.
3) Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
4) Odpady kuchenne ulegające biodegradacji należy gromadzić odrębnie w sposób określony w planie gospodarki odpadami. W gospodarstwach domowych odpady kuchenne można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.
5) Odpady roślinne powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni (np. usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie drzew, przycięte krzewy), w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają obowiązkowo wywozowi przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub wywożone na gminne składowisko odpadów.
6) Odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych (np. baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki, opony o średnicy powyżej 1400 mm) należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki zaś pozostałe należy umieszczać w gminnym punkcie zbiórki odpadów niebezpiecznych.
7) Odpady wielkogabarytowe (np. meble, drzwi, stolarka okienna) należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
8) Odpady z remontów nieruchomości, materiał rozbiórkowy należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
9) Odpady zmieszane inne niż niebezpieczne i obojętne mogą być składowane przez właścicieli nieruchomości na gminnym składowisku odpadów.
§ 5. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy.
1) Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
2) Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię. Zanieczyszczenia te winny być gromadzone w miejscu nie stwarzającym zakłóceń w ruchu pojazdów i pieszych.
3) Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów.
4) Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania nawisów śniegu z dachów oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku niezwłocznie po ich pojawieniu się.
5) Właściciele nieruchomości niezabudowanych zobowiązani są do utrzymania nieruchomości w stanie wolnym od zachwaszczenia a odłogowanych nieruchomości rolnych w stanie ugoru.
§ 6. 1. Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.
2. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
3. Właściciel pojazdu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Pozostałe naprawy pojazdów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach.
§ 7. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego zabrania się:
1) niszczenia elewacji budynków, niszczenia ogrodzeń i innych obiektów (np. tablice ogłoszeniowe, przystanki autobusowe słupy energetyczne i telefoniczne), umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń a także malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektów,
2) umieszczania na drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów,
3) prowadzenia napraw blacharsko – lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi odpowiednie zezwolenia.
Rozdział III
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości oraz na drogach publicznych przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci.
§ 9. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane pojemniki o pojemności : 0,12m3, 0,24 m3 , 0,36 m3 , 0,66 m3, 0,77 m3, 1,1 m3 oraz worki 120 l z folii PE.
2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na przystankach autobusowych i innych miejscach publicznych służą kosze o pojemności od 0,035 m3.
§ 10. Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) o pojemności 0, 12 m3 w zabudowie jednorodzinnej,
2) o pojemności 1.1 m3 w zabudowie wielorodzinnej i w obiektach użyteczności publicznej.
§ 11. O rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.
§ 12. 1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
2. Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej, w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
3. Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 13. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
1) z pojemników służących do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie, przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
2) z pojemników oraz worków na odpady komunalne przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych nie rzadziej niż raz w miesiącu,
3) odpady wielkogabarytowe z częstotliwością ustaloną przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zgodnie z ustalonym przez niego harmonogramem,
4) odpady niebezpieczne wyselekcjonowane z odpadów komunalnych z częstotliwością ustaloną przez podmiot uprawniony i zgodnie z ustalonym przez niego harmonogramem.
§ 14. 1. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane do potrzeb przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.
2. Zabrania się właścicielowi nieruchomości opróżniania zbiornika bezodpływowego we własnym zakresie. Usługi tego rodzaju ma wykonać jednostka prowadząca działalność w zakresie odbierania nieczystości ciekłych.
§ 15. Stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usuwanie odpadów komunalnych przez wywożącego odpady ustalane są na podstawie umów zawieranych z wywożącym odpady.
§ 16. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług firm wywozowych poprzez okazanie umowy oraz dowodów płacenia za te usługi.
Rozdział V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§ 17. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów, który wynosi do dnia
Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 18. 1. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się z niego.
1) Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymywania tych zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości ( hałas lub odory) dla osób znajdujących się w sąsiednich nieruchomościach.
2) Właściciel nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego.
3) Właściciel psa zobowiązany jest do przeprowadzania szczepień zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 19. 1. Na terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy, natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu.
2. W przypadku zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez jego właściciela zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użyteczności publicznej.
§ 20. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany:
1) gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych,
2) minimalizować uciążliwości takie jak hałas, odory itp.wobec osób trzecich,
3) przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne,
4) budynki przeznaczone do przebywania zwierząt winne spełniać wymagania prawa budowlanego,
5) właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, i w innych miejscach publicznych.
Rozdział VII
Obszary obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 21. Właściciele wszystkich nieruchomości na obszarze całej gminy Czyże zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji minimum jeden raz w roku w okresie jesiennym w terminie od 1 września do 30 września.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 22. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia
Metryka strony