SZKOLNY SYSTEM OCENY ZACHOWANIA

ZESPÓŁ SZKÓŁ W CZYŻACH

 

SZKOLNY SYSTEM OCENY ZACHOWANIA

 

I           ZAŁOŻENIA

 

1.       Ocena zachowania powinna uwzględniać przede wszystkim:

 

·          funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym

·          respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

 

2.       Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:

 

·          wzorowe – wz.

·          dobre – db.

·          poprawne-pop.

·          nieodpowiednie – ndp.

 

3.       W klasie I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową.

4.       Ocena zachowania semestralna lub końcoworoczna nie może mieć wpływu na:

 

·          oceny semestralne lub końcoworoczne z zajęć edukacyjnych

·          promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

5.       Propozycję oceny zachowania ustala wychowawca wspólnie z klasą po wysłuchaniu opinii innych nauczycieli. Następnie musi być ona skonsultowana ze wszystkimi nauczycielami na posiedzeniu klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. Ostateczną decyzję odnośnie oceny zachowania podejmuje wychowawca po uwzględnieniu opinii rady pedagogicznej.

6.       Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców  o zasadach oceniania zachowania.

 

II         OCENA ZACHOWANIA W KL. I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

1.       W klasie I-III szkoły podstawowej ocena zachowania jest oceną opisową przedstawiającą postępy ucznia w rozwoju społeczno-emocjonalnym z uwzględnieniem następujących obszarów:

 

-          kultura osobista

 

·          podczas zajęć szkolnych

·          w kontaktach z dorosłymi

·          w miejscach publicznych

 

-          poprawne zachowanie w sytuacjach konfliktowych

-          pomoc koleżeńska

-          utrzymywanie porządku.

 

2.       Nauczyciel, chcąc mieć pełny obraz zachowania ucznia, na bieżąco odnotowuje w dzienniku lekcyjnym swoje spostrzeżenia stosując skalę literową czterostopniową zgodnie z oznaczeniami:

 

A - wzorowo

B - zadowalająco

C - przeciętnie

D – słabo

 

3.       Końcoworoczna opisowa ocena zachowania jest umieszczana
w dzienniku lekcyjnym oraz na świadectwie szkolnym ucznia.

 

III        OCENA ZACHOWANIA W KL. IV- VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ I I-III GIMNAZJUM

 

Ocena wzorowa

 

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, króry spełnia wszystkie wymagania stawiane przez szkołę i może być wzorem do naśladowania dla innych uczniów.

 

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

 

·          wzorowo wywiązuje się ze wszystkich powierzonych obowiązków, posiada celujące, bardzo dobre i dobre wyniki w nauce /dopuszcza się jedną ocenę dostateczną z wychowania fizycznego lub sztuki, spowodowaną brakiem predyspozycji sprawnościowych lub artystycznych oraz jeżeli ocena dostateczna jest wynikiem dłuższej nieobecności w szkole z powodu choroby/;

·          systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne;

·          ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności;

·          bierze aktywny udział w życiu klasy, szkoły i środowiska

·          rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i uzdolnienia

·          jest koleżeński, uczynny, sumienny, uczciwy w codziennym postępowaniu, pomaga innym

·          dba o kulturę słowa, używa na co dzień zwrotów grzecznościowych

·          okazuje szacunek osobom starszym,

·          nie ulega nałogom

·          przestrzega skrupulatnie regulaminów obowiązujących w szkole

·          dba o własne i innych zdrowie i bezpieczeństwo, higienę osobistą oraz estetykę otoczenia

·          poczuwa się do współodpowiedzialności i dba o mienie szkolne

·          systematycznie zmienia obuwie

·          chętnie reprezentuje szkołę na konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych itp., dba o jej dobre imię

 

Ocena dobra

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który spełnia wszystkie wymagania szkolne bez zarzutu, wyróżniając się w realizacji niektórych podstawowych jej elementów.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

·          posiada bardzo dobre, dobre, dostateczne i dopuszczające wyniki
w nauce.

·          dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych

·          stara się osiągnąć sukcesy w nauce, sporcie itd.

·          nie spóźnia się

·          może mieć 5 godzin nieusprawiedliwionych w ciągu semestru

·          chętnie wykonuje polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły.

·          okazuje szacunek osobom starszym

·          stara się pomagać koleżankom i kolegom w przezwyciężaniu trudności

·          jest uczciwy, sumienny, reaguje na zło

·          używa na co dzień zwrotów grzecznościowych

·          nie ulega nałogom

·          zmienia obuwie

·          dba o zdrowie, higienę osobistą oraz estetykę otoczenia

·          bez zastrzeżeń wywiązuje się z obowiązków szkolnych dba o mienie szkolne i honor szkoły.

 
Ocena poprawna

 

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który wymagania szkolne spełnia lub uchybia niektórym wymaganiom, stawianym przez szkołę, ale zastosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty.

 

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

 

·          nie sprawia większych trudności wychowawczych

·          opuścił nie więcej niż 10 godzin bez usprawiedliwienia w ciągu semestru

·          bierze udział w pracach na rzecz klasy i szkoły

·          jest uczciwy, nie ulega nałogom

·          dba o zdrowie i higienę osobistą

·          używa na co dzień zwrotów grzecznościowych

·          zdarzają mu się uwagi o złym zachowaniu.

 

Ocena nieodpowiednia

 

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który uchybia wymaganiom stawianym przez szkołę, a zastosowana przez szkołę, dom rodzinny środki wychowawcze nie odnoszą skutku. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który wywiera swoją postawą szkodliwy wpływ na kolegów, któremu udowodniono kradzież, chuligaństwo, brutalność, uleganie nałogom itp.

 

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

 

·          nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych

·          posiada ocenę niedostateczną

·          nagminnie spóźnia się na lekcje

·          opuścił więcej niż 20 godzin bez usprawiedliwienia w ciągu semestru

·          jest niezdyscyplinowany na lekcjach i przerwach

·          jest agresywny, brutalny, wulgarny i arogancki wobec kolegów i osób dorosłych

·          nie okazuje szacunku nauczycielom i pracownikom szkoły

·          nie dba o estetykę otoczenia

·          nie zmienia obuwia

·          nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły

·          K/ niszczy mienie szkolne

·          nie przestrzega regulaminów

·          demoralizuje swą postawą i zachowaniem kolegów, nakłania do nałogów

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Laszkiewicz

Wprowadzający: Maria Laszkiewicz

Data wprowadzenia: 2003-10-12

Data modyfikacji: 2003-10-12

Opublikował: Maria Laszkiewicz

Data publikacji: 2003-10-12