WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

ZESPÓŁ SZKÓŁ W CZYŻACH

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

 

1.                   Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia to:

·          rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowanie oceny

2.                   Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

·          poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

·          pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

·          motywowanie ucznia do dalszej pracy,

·          dostarczenie rodzicom /prawnym opiekunom/ i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

·          umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

3.                   Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

·          formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców /prawnych opiekunów/,

·          bieżące ocenianie wg skali i w formach określających w WSO i przedmiotowych systemach oceniania

·          przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających,

·          ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego /semestru/ i warunki ich poprawiania.

4.                   Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców /prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

5.                   Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców /prawnych opiekunów/.

6.                   Na prośbę ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/ nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

7.                   Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, które uniemożliwiają sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

8.                   Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki i sztuki należy

9.                   w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, postęp w zdobywaniu umiejętności oraz zaangażowanie i aktywność ucznia.

10.                Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego semestru.

11.                Na tydzień przed końcoworocznym /semestralnym/ klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia /a za jego pośrednictwem rodziców-prawnych opiekunów/ w formie ustnej przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych. O przewidywanych ocenach niedostatecznych wychowawcy informują rodziców w formie  pisemnej na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego /semestru/. Informacja ta musi być potwierdzona podpisem rodzica /opiekuna prawnego/. Jednocześnie nauczyciel przedmiotu wyznacza uczniowi zakres materiału konieczny do poprawy oceny niedostatecznej.

12.                Ustalona przez nauczyciela niedostateczna końcoworoczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

13.                Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

14.                Ocenianie bieżące w kl. I-III szkoły podstawowej polega na odnotowaniu wyników obserwacji pracy w dzienniku lekcyjnym przy pomocy czterostopniowej skali literowej zgodnie z oznaczeniami:

A - maksymalny

B - zadowalający

C - przeciętny

D - słaby

Litera określa poziom zdobytych kompetencji z uwzględnieniem możliwości ucznia i włożonego wysiłku oraz jest nośnikiem bardzo ważnych informacji o pracy ucznia.

15.                Podczas zajęć religii nauczyciele, oceniając uczniów, stosując skalę w stopniach od 1 do 6.

16.                Charakter ciągły ma ocenianie wspomagające. Odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia . Nauczyciel sprawdza wykonywane prace, chwali za wysiłek, za chęci. Nagradza uśmiechem, pochwałą, gestem oraz wskazuje, co uczeń powinien poprawić, zmienić.

17.                Ocenianie klasyfikacyjne śródroczne polega na wypełnieniu dla każdego ucznia karty osiągnięć, stosując w niej obraną skalę literową. Każdy wychowawca kl. I-III ma obowiązek wręczenia rodzicom takiej karty podczas półrocznego spotkania z rodzicami.

18.                Ocena klasyfikacyjna w kl. I-III SP jest oceną opisową odnotowana w oparciu o zebrane informacje w dzienniku lekcyjnym i na świadectwie szkolnym i obejmuje trzy kategorie

·          rozwój poznawczy

·          mówienie i czytanie

·          pisanie

·          umiejętności matematyczne

·          umiejętności przyrodniczo-geograficzne

·          rozwój artystyczny

·          rozwój fizyczny

19.                Przedmiotem oceniania w kl. IV-VI SP i kl. I-III gimnazjum są wiadomości i umiejętności określone programem nauczania.

20.                Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne począwszy od klasy

21.                IV SP, ustala się w stopniach wg skali:

·          stopień celujący-6

·          stopień b. dobry-5

·          stopień dobry-4

·          stopień dostateczny-3

·          stopień dopuszczający-2

·          stopień niedostateczny-1

22.                Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.

23.                Każdy nauczyciel jest zobowiązany do opracowania przedmiotowego systemu oceniania opartego o zasady szkolnego systemu oceniania.

24.                Na początku roku szkolnego nauczyciele poszczególnych przedmiotów muszą zapoznać uczniów z przedmiotowym systemem oceniania oraz z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny.

25.                Sposób wystawiania ocen musi być sprawiedliwy i obiektywny, a ocenianie systematyczne.

26.                Ocenianie zdobytych umiejętności ucznia służą takie ogólnoszkolne narzędzia jak:

·          sprawdziany pisemne /testy, prace klasowe/

·          kartkówki

·          odpowiedzi ustne

·          inne / prace domowe, prace długoterminowe, np. plakat, projekt, konkursy, zawody, prace twórcze wynikające z zainteresowań  uczniów, np. referaty/

29.                Ponadto ocenie podlega aktywność ucznia na lekcji, jego praca indywidualna na lekcji, praca w grupie.

30.                Nauczyciel przedmiotu powinien określić wagę ocen za poszczególne narzędzia służące ocenie umiejętności ucznia w stosunku do oceny semestralnej /końcoworocznej/ i poinformować o tym uczniów na początku roku szkolnego.

31.                Zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych:

kl. I-III szkoły podstawowej

·          częstotliwość sprawdzianu pisemnego ustala nauczyciel, dostosowując ich liczbę do możliwości psychofizycznych uczniów

·          sprawdziany są zapowiadane z przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem

·          poprawianie sprawdzianów polega na podkreśleniu błędów kolorem czerwonym i naniesieniu poprawnej formy wraz z komentarzem nauczyciela, jakim jest opis poziomu wykonania zadań oraz ukierunkowanie do dalszej pracy ucznia.

kl. IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum

·          za sprawdzian pisemny uznaje się każdą kontrolną pisemną pracę ucznia obejmującą dowolny zakres treści. Oceny za sprawdziany wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym.

·          za kartkówkę uznaje się krótkotrwałą, pisemną formę pracy kontrolnej, przewidzianą na najdłużej 15 minut , z zakresu trzech ostatnich lekcji, stosowaną bez zapowiedzi w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz zmobilizowania uczniów do systematycznej oceny, zakończoną wystawieniem oceny.

·          całogodzinne prace klasowe-sprawdziany pisemne muszą być zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; w ciągu tygodnia można zaplanować uczniom danej klasy maksymalnie 3 sprawdziany, w ciągu dnia -jeden. Nauczyciel planujący sprawdzian wpisuje ołówkiem w dzienniku lekcyjnym zamiar jego przeprowadzenia, o ile nie zaplanowano już w danym tygodniu trzech sprawdzianów.

·          całogodzinny sprawdzian może być przeprowadzony tylko po uprzednim powtórzeniu materiału  nauczania objętego sprawdzianem.

·          nauczyciel przedmiotu określa liczbę sprawdzianów pisemnych w ciągu roku i informuje o tym na początku I semestru

·          nauczyciel jest zobowiązany do poprawienia pisemnych prac kontrolnych w terminie tygodnia od ich napisania. Sprawdzone i ocenione prace uczeń otrzymuje do wglądu w szkole po rozdaniu ich przez nauczyciela na lekcji, natomiast jego rodzice /prawni opiekunowie/ - na zasadach określonych

·          w przedmiotowym systemie oceniania nauczyciela danego przedmiotu.

·          sprawdziany pisemne są obowiązkowe dla wszystkich uczniów z wyjątkiem uczniów, wobec których na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej - zostały obniżone wymagania edukacyjne.

·          jeżeli z przyczyn losowych, np. choroba uczeń nie może napisać sprawdzianu z całą klasą, powinien to uczynić w terminie jednego tygodnia od dnia powrotu do szkoły. Uczeń ustala z nauczycielem formę, miejsce i termin zaliczenia  sprawdzianu. Nauczyciel sporządza krótką notatkę z przebiegu takiego sprawdzianu , którą dołącza do sprawdzianu całej klasy.

·          w szczególnych wypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczenia sprawdzianu

·          pisemne sprawdziany są przechowywane w szkole do końca danego roku szkolnego

·          zasady poprawy ocen ze sprawdzianów pisemnych regulują przedmiotowy system oceniania poszczególnych nauczycieli.

32.                Ocenianie powinno być oparte na poziomach wymagań zgodnie z pomiarem dydaktycznym.

33.                Przy ocenianiu należy uwzględnić systematyczność i pilność uczących się, indywidualne tempo uczenia się oraz samoocenę ucznia.

34.                Wszystkie formy oceniania  muszą zapewnić uczniom otrzymanie informacji zwrotnej na temat wyników uczenia się, wskazywać jego mocne strony oraz braki, które powinien uzupełnić.

35.                Ocena semestralna /końcoworoczna/ nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu semestru /roku szkolnego/.

36.                Uczniowie mają szansę poprawy przewidywanej oceny semestralnej /końcoworocznej/ według zasad określonych  przez nauczyciela przedmiotu.

37.                Nauczyciele nie mogą dopuścić do sytuacji, w której pod koniec semestru /roku szkolnego/ większość uczniów przystępuje do poprawy oceny.

38.                O postępach uczniów w nauce rodzice /prawni opiekunowie/ są informowani na każdym klasowym zebraniu rodziców, w kontaktach indywidualnych wychowawcy z rodzicami oraz - na wniosek rodziców /prawnych opiekunów/ - w kontaktach  indywidualnych rodziców z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.

39.                Uczeń kl. I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

40.                Ucznia kl. I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami /prawnymi opiekunami/.

41.                Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,  jeśli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania szkoły uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od niedostatecznej.

42.                Uczeń, który nie spełnił wyżej wymienionego warunku, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.

43.                Uwzględniając możliwości ucznia, rada pedagogiczna  może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który uzyskał jedna ocenę niedostateczną.

44.                Szkolny system oceniania przewiduje możliwość przeprowadzenia egzaminów:

·          klasyfikacyjnego (Załącznik Nr 1)

·          poprawkowego (Załącznik Nr 2)

·          sprawdzającego (Załącznik Nr 3)

 

45.                Uczeń kończący szkołę podstawową lub gimnazjum jeśli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od ocen niedostatecznych oraz przystąpił do sprawdzianu po kl. VI szkoły podstawowej lub egzaminu gimnazjalnego po kl. III, niezależnie od uzyskanych wyników.

46.                Motywacyjna funkcja systemu oceniania

·          uczniom klasy I-III szkoły podstawowej nagrody książkowe za wzorową naukę i zachowanie przyznaje wychowawca klasy, uwzględniając następujące kryteria:

·          wysokie wyniki nauczania, potwierdzone śródroczną i końcoworoczną oceną opisową

·          właściwe zachowanie na terenie szkoły i poza nią w stosunku do kolegów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły

·          obowiązkowość-systematyczne wywiązywanie się z powierzonych zadań

·          aktywne uczestnictwo w zajęciach.

·          świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń kl. IV-V szkoły podstawowej i I-III gimnazjum, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej osiągnął  śr. ocen ze wszystkich obowiązkowych przedmiotów nauczania 4,75 i powyżej, wzorową lub dobrą ocenę zachowania oraz co najmniej ocenę dobrą z j. angielskiego jako przedmiotu dodatkowego.

·          uczeń, który spełnia w/w warunki, przy czym ma wzorową ocenę zachowania, otrzymuje na koniec roku szkolnego nagrodę książkową.

·          uczeń kl. VI szkoły podstawowej, który uzyskał średnią ocen 4,75 i powyżej, wzorową lub dobrą ocenę zachowania, co najmniej dobrą ocenę z j. Angielskiego oraz co najmniej 30 pkt. Ze sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

·          uczeń, który spełnia w.w. warunki, przy czym ma wzorową ocenę zachowania, otrzymuje nagrodę książkową na zakończenie nauki w szkole podstawowej.

·          uczeń kl. III gimnazjum, który uzyskał średnią ocen 4,75 i powyżej, wzorową lub dobrą ocenę zachowania, co najmniej dobrą ocenę z j. angielskiego oraz co najmniej 75 pkt. Z obu części egzaminu gimnazjalnego, otrzymuje świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem.

·          uczeń, który spełnia w/w warunki, przy czym ma wzorową ocenę zachowania, otrzymuje na zakończenie nauki w gimnazjum nagrodę książkową.

 

 

 

ZAŁĄCZNIK NR 1

 

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

 

1.                   Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2.                   Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3.                   Na pisemną prośbę rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.                   Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

5.                   Egzamin klasyfikacyjny organizuje dyrektor szkoły na pisemną prośbę rodziców ucznia /prawnych opiekunów/ przekazaną do dyrektora nie później niż na dwa tygodnie przed końcoworocznym /semestralnym/ posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

6.                   Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu przed końcoworocznym /semestralnym/ posiedzeniem rady klasyfikacyjnej, o terminie egzaminu dyrektor informuje rodziców ucznia /prawnych opiekunów/ na piśmie.

7.                   W wyjątkowych wypadkach, uwarunkowanych np. chorobą, wypadkiem losowym uczeń może zdawać egzamin w ostatnim tygodniu ferii letnich.

8.                   Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza powołana przez dyrektora szkoły komisja w składzie:

·          dyrektor szkoły - jako jej przewodniczący,

·          nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,

·          nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

9.                   Uczeń i jego rodzice /prawni opiekunowie/ nie mogą wnosić żadnych zastrzeżeń do osobowego składu komisji.

10.                Nauczyciel, który nie klasyfikował ucznia, ma obowiązek przypomnieć uczniowi na piśmie zakres wymagań edukacyjnych, umożliwiający uzyskanie  pozytywnej oceny na egzaminie; jednocześnie pisemnie informuje ucznia o formie, w której zostanie przeprowadzony egzamin.

11.                Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemną pracę ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

12.                Uczniowi, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego semestralnego, Rada Pedagogiczna powinna zezwolić na kontynuowanie nauki w drugim semestrze, zaś szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków.

13.                Uczeń, który nie zdał końcoworocznego egzaminu klasyfikacyjnego, nie zostaje klasyfikowany i nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.

 

ZAŁĄCZNIK NR 2

 

EGZAMIN POPRAWKOWY

 

1.                   Uczeń kl. IV-V SP i I-II gimnazjum, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2.                   Egzamin poprawkowy organizuje dyrektor szkoły  na pisemną prośbę rodziców ucznia /prawnych opiekunów/ przekazaną do dyrektora nie później niż w ostatnim dniu zajęć szkolnych.

3.                   Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu ferii letnich; o terminie egzaminu dyrektor informuje rodziców na piśmie.

4.                   Egzamin przeprowadza powołana przez dyrektora komisja w składzie:

·          dyrektor szkoły-jako jej przewodniczący;

·          nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne- jako egzaminujący;

·          nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne- jako członek komisji.

5.                   Nauczyciel uczący ucznia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas na egzaminującego dyrektor powołuje innego nauczyciela tego samego przedmiotu z tej lub innej szkoły, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.                   Uczeń i jego rodzice /prawni opiekunowie/ nie mogą wnosić żadnych zastrzeżeń do osobowego składu komisji.

7.                   Nauczyciel, który wystawił ocenę niedostateczną, zobowiązany jest przed rozpoczęciem ferii letnich przypomnieć uczniowi na piśmie zakres wymagań edukacyjnych, niezbędnych do uzyskania oceny pozytywnej na egzaminie poprawkowym.

8.                   Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej za wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki, techniki i w-f, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

9.                   Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia oraz jego zadaniach praktycznych.

10.                Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

11.                Uczeń, który nie zdał egzaminu  poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

12.                Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.

13.                W wyjątkowych wypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Może to mieć miejsce, jeżeli uczeń:

·          z przyczyn obiektywnych /choroba, wyjazd/ opuścił dużo zajęć lekcyjnych i nie był w stanie nadrobić materiału programowego;

·          pochodzi z rodziny patologicznej, a jego warunki domowe uniemożliwiają wykonywanie obowiązków szkolnych.

 

ZAŁĄCZNIK NR 3

 

EGZAMIN SPRAWDZAJĄCY

 

1.                   W przypadku, gdy według ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/ ocena okresowa lub roczna nie odzwierciedla stanu jego wiedzy, uczeń ma prawo do egzaminu sprawdzającego.

2.                   Egzamin sprawdzający organizuje dyrektor szkoły na pisemną prośbę rodziców ucznia /prawnych opiekunów/ przekazaną do dyrektora nie później niż na tydzień przed radą klasyfikacyjną.

3.                   Termin egzaminu wyznacza dyrektor w ostatnim tygodniu przed radą klasyfikacyjną;  o terminie egzaminu dyrektor informuje rodziców ucznia /prawnych opiekunów/ na piśmie.

4.                   Egzamin sprawdzający przeprowadza powołana przez dyrektora szkoły komisja w składzie:

·          dyrektor szkoły- jako jej przewodniczący;

·          nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

·          nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne- jako członek komisji.

5.                   Nauczyciel uczący ucznia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w  innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas na egzaminującego dyrektor powołuje innego nauczyciela tego samego przedmiotu z tej lub innej szkoły, z tym że powołanie nauczyciela  zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.                   Uczeń i jego rodzice /prawni opiekunowie/ nie mogą wnosić żadnych zastrzeżeń do osobowego składu komisji.

7.                   Zakres materiału objętego egzaminem sprawdzającym ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu.

8.                   Egzamin sprawdzający składa się z części pisemnej oraz ustnej za wyjątkiem egzaminu ze sztuki, informatyki, techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

9.                   Z przeprowadzonego egzaminu  sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia oraz o jego zadaniach praktycznych.

10.                Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu sprawdzającego w wyznaczonym terminie, otrzymuje ocenę wcześniej wystawioną przez nauczyciela przedmiotu.

11.                Jeżeli uczeń uzyska na egzaminie ocenę wyższą, poprawia tym samym swą ocenę okresową lub roczną. Jeżeli równorzędną z wcześniej wystawioną lub od niej niższą, ocena okresowa lub roczna pozostaje taka sama jak ocena wcześniej wystawiona przez nauczyciela przedmiotu.

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Laszkiewicz

Wprowadzający: Maria Laszkiewicz

Data wprowadzenia: 2003-10-12

Data modyfikacji: 2003-10-12

Opublikował: Maria Laszkiewicz

Data publikacji: 2003-10-12