Informacja 2003
Czyże, 2004 – 01 - 15
INFORMACJA
Wójta Gminy o realizacji uchwał Rady Gminy w 2003 r.
W 2003 r. Rada Gminy Czyże podjęła 50 uchwał. Przepisy prawa miejscowego zawarte były w 17 uchwałach. W stosunku do 2002 r. podjęto więcej o 8 uchwał. Sprawy merytoryczne rozstrzygnięte były w 31 uchwałach, natomiast 19 aktów regulowało sprawy organizacyjne. Pomimo, że większość uchwał regulowała problemy merytoryczne, wiele rozstrzygnięć dotyczyła również spraw organizacyjnych.
Wszystkie podjęte uchwały zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym były przekazywane organom sprawującym nadzór. Nadzór nad działalnością organów gminy sprawuje Wojewoda Podlaski, a w zakresie spraw budżetowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. W trakcie realizacji swojego obowiązku Wojewoda nie stwierdził nieważności żadnej uchwały, natomiast Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła nieważność jednego przepisu oraz wskazała na błędy w zapisach przy wzorach deklaracji i informacji o lasach.
W okresie sprawozdawczym realizowane były zarówno ubiegłoroczne uchwały jak
i uchwały, które były podjęte w 2002 roku. Natomiast znaczna część uchwał podjętych na sesji grudniowej wykonywana jest dopiero w bieżącym roku. Sytuacja taka dotyczy uchwał, które ustaliły przepisy podatkowe na 2004 r.
Uchwałą Nr II/10/02 z dnia 4 grudnia 2002 r. określono wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2003 rok. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są: budynki mieszkalne lub ich części, budynki pozostałe, budynki związane z działalnością gospodarczą lub ich części zajęte na działalność gospodarczą, budowle, grunty związane
z prowadzeniem działalności gospodarczej, grunty, nieruchomości pod wodami stojącymi.
Podatkiem od nieruchomości objęto 84 571,87 m2 powierzchni użytkowej mieszkań dokonując wymiaru na kwotę 41 359,00 zł. Powierzchnia użytkowa budynków związanych
z działalnością gospodarczą obciążona podatkiem od nieruchomości wynosi 4 578,63 m2,
a wymiar podatku 60 343,30 zł. Opodatkowana powierzchnia użytkowa budynków pozostałych wynosi 4 984,55 m2, a wymiar podatku zamyka się kwotą 12 808,10 zł. Podstawą opodatkowania budowli stanowi ich wartość początkowa określana do celów amortyzacji. Wymiar podatku od budowli wyniósł 148 765,40 zł. Ogólny wymiar podatku od nieruchomości w 2003 r. zamknął się kwotą 234 014,00 zł. Zastosowano zwolnienia
w podatku od nieruchomości na ogólną kwotę 66 880,80 zł. (zgodnie z uchwałą Rady Gminy zwolnione są nieruchomości stanowiące własność gminy).
Podatek od środków transportowych ustalony został uchwałą Nr II/11/02, a zmieniony uchwałą Nr III/27/03. Opodatkowaniu podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, przyczepy i naczepy o ładowności powyżej 5 t, autobusy, ciągniki siodłowe i balastowe. W ubiegłym roku do płacenia podatku od środków transportowych zobowiązanych było 5 podatników posiadających samochody ciężarowe
o ładowności powyżej 3,5 tony . Wymiar podatku od środków transportowych stanowił kwotę 3 475 zł. Z tytułu podatku od środków transportowych wpłynęło 2 475,00 zł, natomiast
1 000,00 zł stanowi zaległość.
Uchwałą Nr II/12/02 określono wzory deklaracji na podatki oraz wzory informacji podatkowych, która została zmieniona uchwałą Nr III/28/03. Druki te były wykorzystywane w ciągu roku podatkowego przez osoby fizyczne i osoby prawne, zobligowane do złożenia powyższych dokumentów.
Uchwała Nr XX/105/01 ustaliła tryb i szczegółowe warunki zwolnień od podatku rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej. W 2003 roku
z przedmiotowego zwolnienia skorzystało 2 podatników wyłączając z produkcji 2,72 ha na kwotę podatku 156,70 zł.
Uchwałą Nr II/13/02 z dnia 4 grudnia 2002 r. ustalono liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu. W 2003 roku wydano
11 zezwoleń na sprzedaż piwa z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży, (punkty nie są limitowane), 13 zezwoleń na sprzedaż wina z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży, 4 zezwolenia na sprzedaż wódki z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży, 3 zezwolenia na sprzedaż piwa do spożycia w miejscu sprzedaży oraz 1 zezwolenie na sprzedaż wina do spożycia w miejscu sprzedaży. Wydając zezwolenia każdorazowo zasięgano opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zasady usytuowania na terenie gminy Czyże miejsc sprzedaży napojów alkoholowych ustalone zostały uchwałą Nr II/14/02. W trakcie roku wydając zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przestrzegano zasad ustalonych przez Radę Gminy. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opiniując zezwolenia poddawała dokładnej analizie zasady usytuowania tych punktów.
Gminny program do spraw profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych uchwalono 4 grudnia 2002 r. uchwałą Nr II/15/02. W 2002 r. na realizację programu przeznaczono 27 825,00 zł. W ciągu roku wykorzystano 26 240,40 zł, na realizację następujących zadań:
1) opłacenie biletów dzieciom na imprezy o tematyce profilaktycznej, w tym również spektaklu profilaktycznego na łączną kwotę 1 368,00 zł,
2) opłacenie udziału, dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,
w wycieczce do Trójmiasta oraz Zakopanego w wysokości 4 624,12 zł,
3) udzielenie pomocy finansowej rodzinom dotkniętych problemem alkoholowym na łączną kwotę 2 700,00 zł,
4) zakup broszur i plakatów o tematyce profilaktycznej za sumę 466,12 zł,
5) zakup artykułów na paczki dzieciom oraz zabawki do świetlicy za kwotę
589,72 zł,
6) szkolenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych kosztowało 1 200,00 zł,
7) opłacenie wynagrodzenia członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 5 012,00 zł,
8) zakup sprzętu komputerowego i programów komputerowych na kwotę 7 511,43 zł,
9) wydatki bieżące punktu konsultacyjnego wyniosły 2 769,01 zł.
Uchwałą Nr II/17/02 z dnia 4 grudnia 2002 r. Rada Gminy obniżyła średnią cenę skupu żyta za okres trzech kwartałów 2002 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na
2003 r. Realizując zadania wynikające z powyższej uchwały oraz z przepisów ustawy
o podatku rolnym dokonano wymiaru podatnikom podatku rolnego. Podatkiem rolnym opodatkowano 12 021,69 ha gruntów rolnych, z tego 11 104,33 ha będących w posiadaniu osób fizycznych oraz 917,36 ha będących we władaniu osób prawnych. Ogólny wymiar podatku rolnego wyniósł 594 709,7 zł, z tego 543 030,3 zł u osób fizycznych i 51 679,4 zł
u osób prawnych. Po odliczeniu ulg i zwolnień ustawowych wymiar podatku rolnego ukształtował się w wysokości 536 954,00 zł, w tym u osób fizycznych 485 274,60 zł.
Uchwałą Nr II/18/02 z dnia 4 grudnia 2002 r. Rada Gminy zastosowała zwolniła
w podatku od środków transportowych samochody będące w posiadaniu samorządu gminnego. Obecnie gmina jest posiadaczem 2 autobusów wykorzystywanych do dowożenia dzieci do szkół. Kwota zwolnienia wynosi 800,00 zł.
Uchwałą Nr III/19/03 z dnia 31 stycznia 2003 r. zarządzono wybory sołtysów
i członków rad sołeckich na terenie gminy Czyże. Wszystkie zebrania w sprawie wyboru sołtysów i rad sołeckich odbyły się zgodnie z przyjętym harmonogramem. W 14 sołectwach ponownie wybrano dotychczasowych sołtysów, w 4 sołectwach funkcję tę objęły nowe osoby. Trzech sołtysów jest równocześnie radnymi gminy. W trakcie zebrań mieszkańcy gminy poruszyli wiele nurtujących ich problemów. Poruszano sprawę dopłat bezpośrednich dla rolników, naprawy i modernizacji dróg na terenie gminy oraz ich zimowego i letniego utrzymania, uruchomienia punktu bibliotecznego w Klejnikach w razie likwidacji Filii Bibliotecznej, sprzedaży nowobudowanego Ośrodka Zdrowia w Klejnikach, zanieczyszczonej wody z wodociągu we wsi Szostakowo, remontu klubu we wsi Zbucz, likwidacji dzikich wysypisk oraz wprowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
Wynagrodzenie Wójta ustalone zostało uchwałą Nr III/20/03 z dnia 31 stycznia
2003 r. oraz uchwałą Nr VIII/65/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. Wynagrodzenie było naliczane
i wypłacane w wysokości ustalonej przez Radę, w terminach określonych w Regulaminie Pracy.
Komisje dyscyplinarne I i II instancji powołane zostały uchwałą Nr III/21/03 z dnia
31 stycznia 2003 r. W ubiegłym roku nie zachodziła konieczność podejmowania działań przez przedmiotowe komisje.
Uchwałą Nr III/22/03 ustalono stawkę opłaty prolongacyjnej. Wpływy do budżetu gminy z tego tytułu były znikome i wyniosły zaledwie 2,90 zł.
Uchwałą Nr III/23/03 przyjęto statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, natomiast zmian dokonano uchwałą Nr VI/47/03. Zgodnie z powyższymi uchwałami Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej powinien funkcjonować w obsadzie 2 osobowej. W takim układzie działa od 18 lipca 2003 r. to jest od czasu przejścia Pani Ireny Romaniuk na rentę. W ramach swojej działalności GOPS realizował następujące zadania: wypłata rent socjalnych (do września ubr.), wypłata zasiłków stałych z tytułu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym, wypłata zasiłków stałych wyrównawczych, wypłata zasiłków okresowych, wypłata zasiłków okresowych specjalnych i gwarantowanych, wypłata zasiłków macierzyńskich okresowych, pielęgnacyjnych i rodzinnych oraz opłacenie składek ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Powyższe zadania były zlecone z zakresu administracji rządowej. Zadania własne obejmowały: wypłatę zasiłków celowych
i specjalnych, opłacenie wyprawki szkolnej, objęcie dożywianiem uczniów pochodzących
z rodzin ubogich i patologicznych. Ponadto przez cały okres sprawozdawczy prowadzona była praca socjalna na terenie działania ośrodka.
Uchwałą Nr III/24/03 nadano statut Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Czyżach.
W trakcie roku sprawozdawczego dostosowano funkcjonowanie Ośrodka do nowych warunków. Z dniem 30 czerwca 2003 r. zakończyła działalność Filia Biblioteczna
w Klejnikach, a z Panią Maria Kuprianowicz rozwiązano stosunek pracy. Przedtem dokonano inwentaryzacji księgozbioru bibliotecznego oraz wyposażenia Filii. Księgozbiór przeniesiony został do Szkoły Podstawowej w Klejnikach i utworzono punkt biblioteczny.
Statut Zespołu Szkół w Czyżach przyjęty został uchwałą Nr III/25/03. W oparciu
o powyższy Statut Zespół Szkół w Czyżach realizował swoje zadania dydaktyczno
– wychowawcze i administracyjno – organizacyjne.
Budżet gminy na 2003 r. przyjęty został uchwałą Nr III/26/03 dnia 31 stycznia
2003 r. Zmieniany był następującymi Uchwałami:
Nr V/38/03 z 30 kwietnia 2003 r.
Nr VI/44/03 z 30 czerwca 2003 r.
Nr VII/50/03 z 7 września 2003 r.
Nr VIII/55/02 z 9 grudnia 2003 r..
Z realizacji budżetu przygotowane będzie odrębne szczegółowe sprawozdanie.
Uchwałą Nr III/29/03 Rada Gminy odwołała skarbnika gminy. Realizując tą uchwałę przygotowano dokumentację dotyczącą przebiegu zatrudnienia i wynagrodzenia Pani Anny Tychoniuk i przekazano do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Hajnówce celem ustalenia uprawnienia do emerytury. Decyzja ZUS była pozytywna i stosunek pracy z Panią Anną Tychoniuk rozwiązano z dniem 31 marca 2003 r.
Uchwałą Nr III/30/03 przeznaczono do sprzedaży nieruchomość gruntową stanowiącą własność gminy Czyże. Realizacja uchwały polegała na przygotowaniu dokumentacji geodezyjnej, oszacowaniu wartości nieruchomości, zawarciu porozumienia z Panią Anną Sierocką w sprawie bezprzetargowego zbycia działki we wsi Leniewo ozn. Nr 599. Transakcja do tej pory nie została dokonana. Nabywca nieruchomości oznaczonej nr 278
o pow. 1,50 ha we wsi Kuraszewo wyłoniony został w drodze przetargu. Cena nieruchomości wyniosła 3 250,00 zł. Akt Notarialny Rep. A 6064/2003 podpisano w dniu 3 listopada 2003 r.
Rada Gminy wyraziła zgodę Wójtowi Gminy na wydzierżawienie nieruchomości gruntowej stanowiącej własność gminy w Uchwale Nr III/31/03 z dnia 31 stycznia 2003 r. Umowę dzierżawy na okres 10 lat na działkę Nr 385/3 w Czyżach z firmą Polkomtel S.A.
z siedzibą w Warszawie podpisano w dniu 10 marca 2003 r.
Uchwałą Nr IV/32/03 z dnia 31 marca 2003 r. udzielono absolutorium Wójtowi Gminy. Uchwała ta jest aktem formalnym, nie zawierającym żadnych zadań, a jedynie kwitującym działalność finansową w 2002 rok.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Czyże ustalone zostały uchwałą Nr IV/33/03 z dnia 31 marca 2003 r. W ubiegłym roku nie zachodziła konieczność przeprowadzenia konsultacji społecznych i korzystania z przepisów uchwały.
Uchwałą Nr IV/34/03 powołano skarbnika gminy. Realizując tą uchwałę nawiązano stosunek pracy z Panią Lucyną Pietruczuk z dniem 1 kwietnia 2003 r. na czas nieokreślony.
Uchwałą Nr IV/35/03 dokonano wyboru przedstawiciela gminy do Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Hajnówce. Nasze zadanie ograniczyło się do przekazania uchwały do Rady Powiatowej w Hajnówce, która była właściwa do powołania Rady Społecznej.
Uchwała Nr V/36/03 z 30 kwietnia 2003 r. dotyczyła ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin nauczycieli przedmiotów. Uchwała została przekazana dyrektorom szkół, ustalenia Rady Gminy uwzględniono przy opracowywaniu projektów organizacyjnych na rok szkolny 20003/2004.
Zasady udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorom szkół ustalono Uchwałą Nr V/37/03, którą przekazano do szkół z terenu gminy celem uwzględnienia zniżek przy opracowywaniu projektów organizacyjnych na rok szkolny 20003/2004.
Uchwały Nr V/39/03 i V/40/03 z 30 kwietnia 2003 r. dotyczyły zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska w Białymstoku. Realizując postanowienia powyższych uchwał opracowano i złożono wnioski o kredyt do wymienionego Banku, a w dniu 14 maja 2003 r. podpisano umowy na kredyty. Kredyt krótkoterminowy w kwocie 122 203,24 zł spłacono w dniu 26 września 2003 r. po otrzymaniu refundacji 50 % kosztów w ramach programu SAPARD. Kredyt długoterminowy w kwocie 122 000,00 zł zaciągnięty został na okres od 23 czerwca 2003 r. do 20 marca 2006 r. Oprocentowanie kredytu stanowi 0,8 stopy redyskonta weksli, nie mniej niż 4 % w skali roku. Na dzień dzisiejszy wynosi 4,6 %.
Uchwałą Nr V/41/03 z 30 kwietnia 2003 r. Rada Gminy postanowiła dokonać zamiany nieruchomości pomiędzy gminą Czyże, a Okręgową Spółdzielnią Mleczarską w Hajnówce. Zamiana nie doszła do skutku ze względu na podjęcie przez Spółdzielnię Mleczarską decyzji o przeznaczeniu do sprzedaży nieruchomości stanowiącej jej własność.
Uchwała Nr V/42/03 z 30 kwietnia 2003 r. dotyczyła przyjęcia nieruchomości gruntowej na rzecz gminy. Przyjęto w drodze darowizny na rzecz gminy nieruchomości przeznaczone na pas drogi gminnej położone we wsi Łuszcze i oznaczone Nr 57/2 i 58/2 o pow. 672 m2 od Pana Jana Konach. Umowa została sporządzona w formie Aktu notarialnego Rep. A 4057/2003 dnia 24 lipca 2003 r.
Rada Gminy postanowiła przystąpić do stowarzyszenia „GREEN WAY” wyrażając swoją wolę w uchwale Nr V/43/03 z 30 kwietnia 2003 r. Przystępując do stowarzyszenia zobowiązano się do przestrzegania zasad statutowych, w tym do opłacania składki członkowskiej. Ponadto zebrano 115 deklaracji od mieszkańców gminy na selektywną zbiórkę odpadów komunalnych oraz przeprowadzono 8 zbiórek surowców wtórnych. Gmina uczestniczyła w konkursie „Polskie dni recyklingu”. W ramach konkursu surowce wtórne zbierało 68 uczniów ze szkół w Czyżach i Klejnikach. Za aktywne uczestniczenie w zbiórce 24 uczniom przyznano nagrody rzeczowe.
Uchwałą Nr XXI/113/02 z 27 lutego 2002 r. Rada Gminy ustaliła zasady polityki czynszowej. Zgodnie z przepisami uchwały najemcom lokali mieszkalnych naliczono czynsz mieszkalny. Wpływy do budżetu gminy z tego tytułu wyniosły 7 365,74 zł, zaległość wynosi 659,00 zł.
Uchwała Nr XXI/114/02 ustaliła zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy Czyże. W 2003 r. gmina dysponowała jednym wolnym lokalem mieszkalnym. Złożono 2 wnioski, które jednak nie spełniały kryteriów określonych przez Radę Gminy. Biorąc pod uwagę względy społeczne, mieszkanie o pow. 70 m2 przyznano rodzinie 3 osobowej, odmawiając przyznania tak dużego mieszkania 1 osobie.
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2002 - 2006 przyjęto uchwałą Nr XXI/115/02. Realizując tą uchwałę w budynku nr 201 w Czyżach pomalowano klatkę schodową.
Uchwałą Nr VI/45/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. przeznaczono do sprzedaży nieruchomości gruntowe stanowiące własność gminy. Realizacja uchwały polegała na przygotowaniu dokumentacji geodezyjnej, oszacowaniu wartości nieruchomości, przeprowadzeniu przetargów oraz podpisaniu umów sprzedaży. Działkę Nr 385/10 położoną we wsi Czyże sprzedano dla Pana Sławomira Bogacewicza za kwotę 8 120,00 zł. Akt Notarialny Rep. A. 6110/2003 podpisano w dniu 5 listopada 2003 r. Nieruchomość oznaczona nr 597 położona we wsi Leniewo sprzedana została dla Pana Mirosława Bebko Cena nieruchomości wyniosła 11 500,00 zł. Akt Notarialny podpisano w dniu 24 lipca 2003 r. Nabywca nieruchomości oznaczonej Nr 314 położonej we wsi Leniewo ustalono w drugim przetargu. Zawarcie aktu notarialnego nastąpi w bieżącym roku.
Sprawy sprzedaży nieruchomości gminnych rozstrzygane były również Uchwałami Nr VII/53/03 z dnia 7 września 2003 r. oraz Nr VIII/63/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. Nieruchomości oznaczone Nr 180/3, 180/6, 182/1 i 182/2 we wsi Kuraszewo sprzedano w drugim przetargu. Nabywcą działki Nr 180/3 o pow. 0,12 ha, za cenę 520,00 zł jest Siemieniuk Antoni, natomiast działki Nr 180/6, 182/1 i 182/2 o powierzchni 0,35 ha nabywa Jan Pawluczuk za cenę 1 500,00 zł. Zawarcie aktu notarialnego nastąpi w bieżącym roku.
Uchwałą Nr VI/46/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. powołano zespół do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników. Zespół pracował w składzie Sławomir Golonko, Mirosław Fiedoruk i Anna Romaniuk, a swoją opinię przedłożył Radzie na Sesji
w dniu 7 września 2003 roku.
Z dniem 30 września 2003 r. nastąpiła likwidacja Biura Obsługi Szkół Samorządowych w Czyżach w oparciu o Uchwałę Nr VI/48/03. Realizując postanowienia uchwały przeprowadzono inwentaryzację składników majątkowych będących w dyspozycji Biura i przekazano je jednostkom gminy przejmującym zadania. Wraz
z przejęciem zadań Urząd Gminy nawiązał stosunki pracy z kierowcami dowożącymi dzieci do szkół oraz opiekunami dzieci. Szkoła Podstawowa nawiązała stosunki pracy z głównym księgowym i referentem.
Uchwałą Nr VI/49/03 z dnia 30 czerwca 2003 r. ustalono zwrot kosztów za podróże służbowe z tytułu używania samochodu do celów służbowych przez Wójta Gminy. Zwrot kosztów za podróże służbowe z tytułu używania własnego samochodu odbywa się w formie ryczałtu, na podstawie składanego co miesiąc oświadczenia.
Uchwałą Nr VII/51/03 z dnia 7 września 2003 r. zaliczono drogi do kategorii dróg gminnych. Uchwała miała charakter formalny. Podjęcie tej uchwały podyktowane było składaniem wniosków o dofinansowanie inwestycji drogowych w ramach programu SAPARD.
Rada Gminy dokonała wyboru ławników na sesji w dniu 7 września 2003 r. uchwałą Nr VII/52/03. Wykonanie tej uchwały ograniczyło się do przekazania jej do Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.
Sprawa obsługi bankowej budżetu gminy rozstrzygnięta była uchwałą Nr VII/54/03
z dnia 7 września 2003 r. Na prowadzenie obsługi bankowej budżetu podpisano umowę
z Bankiem Spółdzielczym w Hajnówce w dniu 19 września 2003 roku. Umowa obowiązuje od 1 października 2003 r. do 30 września 2006 r.
Ósma sesja Rady Gminy odbyła się 9 grudnia 2003 r. i zdominowana została przez sprawy podatkowe. Uchwały od Nr VIII/56/03 do Nr VIII/61/03 i Nr VIII/68/03 dotyczyły uregulowań podatkowych na 2003 rok, które będą realizowane w bieżącym roku.
Uchwałą Nr VIII/62/03 określone zostały zasady nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata. Realizacja uchwały następować będzie sukcesywnie od chwili wejścia w życie jej przepisów.
Ustalenie diet sołtysom uregulowano w uchwale Nr VIII/64/03. Diety sołtysom wypłacane są w przyjętej wysokości, po każdej sesji.
Uchwałami Nr VIII/66/03 i Nr VIII/67/03 upoważniono pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do wydawania decyzji administracyjnych. Decyzje administracyjne wydawane są zgodnie z udzielonymi upoważnieniami.
Metryka strony