INFORMACJA Wójta Gminy o realizacji uchwał Rady Gminy w 2008 r.
INFORMACJA
Wójta Gminy o realizacji uchwał Rady Gminy w 2008 r.
W 2008 roku Rada Gminy Czyże podjęła 33 uchwały. Przepisy prawa miejscowego zawarte były w 6 uchwałach i podlegały opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wszystkie uchwały były przekazywane organom sprawującym nadzór merytoryczny. Organem takim, z wyłączeniem spraw budżetowych, jest Wojewoda Podlaski, natomiast w zakresie spraw dotyczących budżetu – Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku.
W ramach prowadzonego nadzoru w jednym przypadku stwierdzono uchybienie formalne, polegające na tym, iż w załączniku Nr 2 do Uchwały Nr XIII/65/08 z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok, w planie zadań inwestycyjnych na 2008 r. w poz. 3 ujęto przebudowę drogi Klejniki – Lachy w kwocie 19.552 zł do sfinansowania ze środków własnych, tj. w § 6050. Nie dokonano w tym zakresie odpowiednich zmian w planie wydatków budżetowych dokonując zmniejszenia z § 6059 i ujęcia tego wydatku w § 6050.
Poprawne zapisy tej uchwały zostały ujęte w uchwale Nr XIV/70/08 z dnia 8 maja 2008 r.
Na sesji w dniu 8 maja 2008 r. uchwałą Nr XIV/69/08 Rada Gminy dokonała zmian Statutu Gminy Czyże wprowadzając nowy rozdział „Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez Radę Gminy”.
W okresie sprawozdawczym realizowane były zarówno ubiegłoroczne uchwały, jak i uchwały podjęte w latach poprzednich. Natomiast znaczna część uchwał podjętych na sesji w miesiącach: listopad i grudzień wykonywana jest dopiero w bieżącym roku. Sytuacja taka dotyczy uchwał, które ustaliły przepisy podatkowe, budżet gminy na 2009 rok oraz dodatki do wynagrodzeń nauczycieli.
Ustalając cenę skupu żyta stanowiącą podstawę do wyliczenia podatku rolnego na 2008 r. rada gminy uchwałą Nr X/49/07 z dnia 20 listopada 2007 r. obniżyła średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów ogłoszoną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z kwoty 58,29 zł do kwoty 54,00 zł za 1 q. Realizując tą uchwałę w 2008 roku dokonano wymiaru podatku rolnego od osób fizycznych (po uwzględnieniu ulg) w kwocie 833.686,40 zł oraz w wysokości 79.270,00 zł od osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Jednym z dochodów własnych gminy są wpływy z podatku od nieruchomości od osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej. Realizując uchwałę Nr X/50/07 z dnia 20 listopada 2007 r. określającą wysokość stawek podatku od nieruchomości w oparciu o uregulowania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dokonano wymiaru podatku od nieruchomości. I tak:
1. Podatkiem od nieruchomości od osób fizycznych objęto:
a) budynki mieszkalne o powierzchni 84.375,91 m 2 – na kwotę 49.984,90 zł,
b) budynki związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 1.203,38 m2 – na kwotę 14.535,60 zł,
c) budynki zajęte na prowadzenie usług zdrowotnych o powierzchni 150,07 m2 – na kwotę 576,30 zł,
d) budynki pozostałe o powierzchni 4.844,80 m2 – na kwotę 30.141,40 zł,
e) grunty związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 10.382,94 m2 – na kwotę 7.885,10 zł,
f) grunty pozostałe o powierzchni 12.981,69 m2 – na kwotę 4.277,00 zł.
Ogółem podatek od nieruchomości od osób fizycznych wynosi- 107 400,30 zł.
2. Podatkiem od nieruchomości od osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej opodatkowano:
a) budynki mieszkalne o powierzchni 519,68 m2 – na kwotę 306,60 zł,
b) budynki pozostałe o powierzchni 273,50 m2 – na kwotę 1.723,10 zł,
c) budynki związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 3.365,42 m2 – na kwotę 40.385,10 zł,
d) budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług zdrowotnych o powierzchni 27,99 m2 – na kwotę 107,50 zł,
e) grunty związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 62.144,25 m2 – na kwotę 44.122,40 zł,
f) grunty pozostałe o powierzchni 1.471,47 m2 – na kwotę 515,00 zł,
g) budowle związane z działalnością gospodarczą o wartości 4.217.921,80 zł – na kwotę 84.598,10 zł
Ogółem podatek od nieruchomości od osób prawnych wynosi 171.757,80 zł.
Należy w tym miejscu nadmienić, iż w 2008 roku realizowano również uchwałę Nr VIII/68/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. dotyczącą zwolnień w podatku od nieruchomości, oczywiście mowa jest o gruntach, budynkach i budowlach gminnych. Kwota zwolnień to 465.011,00 zł.
Na sesji w dniu 30 grudnia 2008 r. Rada Gminy podjęła uchwałę Nr XVIII/90/08 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości stanowiących pomoc de minimis. Uchwała weszła w życie 27 stycznia bieżącego roku.
Realizując w/w uchwały oraz uchwałę Nr XI/64/2000 w sprawie inkasa podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości, księgowość podatkowa zaksięgowała dowody wpłat od osób fizycznych na kwotę 923.316,05 zł z wymiaru bieżącego oraz 30.007,60 zł z wpłat zaległych, a także z tytułu odsetek – 8.895,90 zł i kosztów egzekucyjnych – 1.917,64 zł.
Jeśli chodzi o podatek od osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej, zaksięgowano wpłaty z wymiaru bieżącego na kwotę 255.641,30 zł oraz odsetek za zwłokę w wysokości 30,60 zł.
Wobec osób fizycznych zalegających w opłacaniu podatku w 2008 roku wystawiono 260 upomnień na kwotę 66.901,60 zł, natomiast wobec osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej upomnień nie wystawiono. Po wystawieniu upomnień większość zalegających uiściła należności, a wobec pozostałych wystawiono 81 tytułów wykonawczych na kwotę 31.526,40 zł. Wobec kolejnych rolników, od których nie można wyegzekwować zaległości, założono hipoteki przymusowe.
W 2008 r. poczyniono starania w celu dokonania egzekucji na nieruchomości. Na skutek tych działań wyegzekwowano kwotę 3.477,50 zł.
Sołtysi zainkasowali podatek na kwotę 557.114,80 zł, od którego została naliczona i wypłacona prowizja w kwocie 45.282,80 zł.
Z tytułu realizacji uchwały Nr III/22/03 Rady Gminy z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie ustalenia stawki opłaty prolongacyjnej do budżetu gminy w 2008 r. nie odnotowano wpływów.
Natomiast z tytułu wykonania uchwały Nr VIII/43/07 z dnia 8 sierpnia 2007 r. zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej, w 2008 r. zainkasowano kwotę 360,00 zł.
Realizując uchwałę Nr X/51/07 Rady Gminy Czyże z dnia 20 listopada 2007 r. w sprawie podatku od środków transportowych opodatkowano:
1) jeden samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5,5 ton i poniżej 9 ton - kwota opodatkowania – 900,00 zł,
2) jeden samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 9 ton i poniżej 12 ton - kwota opodatkowania – 288,00 zł,
3) jeden ciągnik siodłowy z naczepą o masie całkowitej pojazdów od 12 ton do 36 ton – w kwocie 771,00 zł.
Łączna kwota podatku od środków transportowych wynosi – 1.959,00 zł.
Na podstawie uchwały Nr II/18/02 Rady Gminy Czyże w sprawie zwolnień z podatku od środków transportowych w 2008 r. zwolniono 2 autobusy szkolne ponad 30 miejsc, na kwotę – 2.800,00 zł.
Budżet gminy, stanowiący podstawę gospodarki finansowej na 2008 rok, przyjęty został uchwałą Nr XI/55/07 z dnia 28 grudnia 2007 roku w sprawie budżetu gminy na 2008 rok, w wysokości 4.526.382 zł po stronie dochodów oraz 4.886.283 zł po stronie wydatków.
Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o finansach publicznych oraz uchwały zasadniczej w ciągu roku budżetowego Rada Gminy dokonała zmian w budżecie następującymi uchwałami:
1) Uchwała Nr XIII/65/08 z dnia 20 marca 2008 r.
2) Uchwała Nr XIV/70/08 z dnia 8 maja 2008 r.
3) Uchwała Nr XV/71/08 z dnia 26 czerwca 2008 r.
4) Uchwała Nr XVI/77/08 z dnia 9 września 2008 r.
5) Uchwała Nr XVII/80/08 z dnia 3 listopada 2008 r.
6) Uchwała Nr XVIII/85/08 z dnia 30 grudnia 2008 r.
Rada Gminy w określonych przypadkach upoważniła Wójta do dokonywania zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego. Korzystając z tego upoważnienia Wójt wydał osiem zarządzeń dotyczących zmian w budżecie. Po dokonanych zmianach budżet gminy na koniec roku budżetowego stanowił kwotę 5.486.576 zł po stronie dochodów i 5.566.576 zł po stronie wydatków.
W dniu 5 marca 2008 roku Wójt przedstawił Radzie Gminy w formie zarządzenia sprawozdanie z wykonania budżetu za 2007 rok, na podstawie którego rada gminy, po zasięgnięciu opinii RIO w Białymstoku, uchwałą Nr XIII/62/08 z dnia 20 marca 2008 roku udzieliła Wójtowi absolutorium. Uchwała ta jest aktem formalnym, nie zawierającym żadnych zadań, a jedynie kwitującym działalność finansową w 2007 roku.
Ponadto Rada Gminy w 2008 roku podjęła następujące uchwały:
1) Uchwała Nr XIII/63/08 z dnia 20 marca 2008 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej powiatowi hajnowskiemu,
2) Uchwała Nr XIV/68/08 z dnia 8 maja 2008 roku w sprawie modernizacji oświetlenia ulic i dróg w gminie Czyże,
3) Uchwała Nr XV/72/08 z dnia 26 czerwca 2008 roku w sprawie zaciągnięcia pożyczki,
4) Uchwała Nr XVI/78/08 z dnia 9 września 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Związkowi Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego na realizację zadania pn. „Odkryj Region Podlaski”,
5) Uchwała Nr XVIII/86/08 z dnia 30 grudnia 2008 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej i rzeczowej powiatowi hajnowskiemu w 2009 roku.
Rada Gminy Czyże w dniu 30 grudnia 2008 r. Uchwałą Nr XVIII/87/08 uchwaliła budżet na 2009 rok.
Na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz podjętej uchwały Nr XV/107/05 z dnia 24 lutego 2005 r. w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Czyże, w roku sprawozdawczym komisja rozpatrzyła 11 wniosków o przyznanie stypendium, z czego 4 wnioski nie kwalifikowały się do przyznania pomocy ze względu na przekroczenie kryterium dochodowego 351 zł na osobę, dlatego zaopiniowano je negatywnie, a pozostałe 7 wniosków zaopiniowano pozytywnie i wydatkowano na ten cel kwotę 10.995,00 zł.
Kontynuując sprawy oświatowe należy zauważyć, że realizując uchwałę Nr XI/56/07 z dnia 28 grudnia 2007 r. dotyczącą dodatków dla nauczycieli, na które składają się dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny, za wychowawstwo, za godziny ponadwymiarowe i zastępstw doraźnych, mieszkaniowy, wiejski oraz nagrody ze specjalnego funduszu nagród, wydatkowano w 2008 roku kwotę 245.546,92 zł. Uchwała Nr XVIII/89/08 w sprawie dodatków dla nauczycieli podjęta na sesji w dniu 30 grudnia 2008 r. będzie realizowana w 2009 roku.
Ustawa o systemie oświaty nałożyła na organ uchwałodawczy obowiązek ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych. W związku z tym na sesji w dniu 25 stycznia 2008 r. podjęto uchwałę Nr XII/60/08 w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych oraz wysokości opłat w Zespole Szkół w Czyżach. Odpłatność za obiady kształtuje się następująco: dla ucznia w Czyżach 2,00 zł, w Klejnikach 1,00 zł, natomiast dla nauczycieli i pozostałych pracowników w Czyżach 3,00 zł, a w Klejnikach 2,00 zł. W przypadku nieobecności korzystającego z obiadów nadpłaty są zaliczane na poczet następnego miesiąca.
Natomiast na sesji w dniu 25 stycznia 2008 r. uchwalono Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok podejmując uchwałę Nr XII/58/08.
Na realizację programu zaplanowano kwotę 24.150 zł, z której wykorzystano 21.791,98 zł, przeznaczając na następujące cele:
1) wypoczynek dla dzieci (obóz) na kwotę - 6.000,00 zł,
2) nagrody dla dzieci z Zespołu Szkół w Czyżach biorących udział w konkursie „Nasze Bezpieczeństwo” na kwotę – 300,00 zł,
3) światełka odblaskowe dla dzieci, w ramach programu prewencyjnego „Bezpieczna droga do szkoły i domu”, na kwotę – 49,02 zł,
4) materiały informacyjno - edukacyjne dotyczące alkoholu, narkomanii, przemocy na kwotę – 508,50 zł,
5) gry na wyposażenie świetlicy opiekuńczo – wychowawczej Zespołu Szkół w Czyżach na kwotę – 619,98 zł,
6) słodycze na „Dzień Dziecka” na kwotę – 378,46 zł,
7) dofinansowanie kosztu leczenia osób uzależnionych od alkoholu na kwotę - 157,93 zł,
8) wynagrodzenie za pracę w komisji na kwotę – 4.830,00zł,
9) artykuły biurowe na potrzeby komisji na kwotę – 274,00zł,
10) spektakl profilaktyczno – edukacyjny o uzależnieniach i przemocy (impreza plenerowa) dla dzieci, młodzieży i społeczności lokalnej na kwotę -2.000,00 zł,
11) inne (delegacje, telefon, światło, itp.) na kwotę - 1.090,83 zł,
12) program profilaktyczny dla dzieci i młodzieży „Zachowaj Trzeźwy Umysł” na kwotę – 1.220,00 zł,
13) paczki świąteczne dla dzieci z kl. I Gimnazjum na kwotę- 591,26 zł,
14) pomoc finansowa rodzinom z problemem alkoholowym na kwotę – 1.800,00 zł,
15) materiały na odnowienie pomieszczenia dzielnicowego na kwotę – 499,98 zł,
16) olej napędowy dla Straży Granicznej w Białowieży na kwotę – 300,00 zł,
17) opłacono dożywianie w szkole dla dzieci z rodzin alkoholowych na kwotę – 1.172,00 zł,
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku przeprowadziła rozmowy motywujące do podjęcia leczenia z 13 osobami nadużywającymi alkohol.
Uchwałą Nr XII/59/08 z dnia 25 stycznia 2008 r. przyjęty został Program współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok. Zgodnie z planowanymi wydatkami dotacją w wysokości 1.000 zł partycypowano w kosztach organizacji Hajnowskich Dni Muzyki Cerkiewnej.
Realizując zapisy uchwały statutowej oraz uchwały Nr XXIII/152/06 z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Czyże na lata 2006 – 2012, zmienionej uchwałą Nr XXIV/156/06 z dnia 25 września 2006 r., pomocą społeczną w 2008 roku objęto 150 rodzin, wydatkując na ten cel kwotę109.903,00 zł.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizował również uchwałę Nr XXIII/151/06 z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie Gminnego Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną. W ramach tej uchwały udzielono pomocy w następujących formach:
1) zakupiono posiłki w stołówkach szkolnych na kwotę 17.843,00 zł dla 66 uczniów pochodzących z 38 rodzin ubogich,
2) udzielono zasiłki stałe, okresowe i celowe dla 79 rodzin na kwotę 80.963,00 zł.
W dniu 26 czerwca 2007 r. rada podjęła uchwałę Nr VII/36/07 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania. W 2008 roku Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej nie przyznał usług opiekuńczych, ponieważ nie zachodziła potrzeba.
Na sesji w dniu 20 marca 2008 r. Rada Gminy uchwałą Nr XIII/64/08 ustaliła zasady wypłacania diet radnym Rady Gminy, natomiast uchwałą Nr XV/73/08 z dnia 26 czerwca 2008 r. Rada Gminy ustaliła miesięczne wynagrodzenie Wójta.
Dnia 25 stycznia 2008 r. Rada Gminy uchwałą Nr XII/61/08 ustaliła najniższe wynagrodzenie zasadnicze w I kategorii zaszeregowania oraz uzgodniła wartość jednego punktu do określenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Czyże.
W 2008 roku ponadto Rada Gminy podjęła następujące uchwały:
1) Nr XIII/66/08 z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy Czyże,
2) Nr XIII/67/08 z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże obejmującego tereny przeznaczone pod kopalnię iłów na gruntach wsi Wólka,
3) Nr XV/74/08 z dnia 26 czerwca 2008 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Puszcza Białowieska”,
4) Nr XVI/79/08 z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Puszcza Białowieska”,
5) Nr XV/75/08 z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Czyże”,
6) Nr XV/76/08 z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Kojły”,
7) Nr XVII/83/08 z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom ochotniczej straży pożarnej. Uchwała obowiązuje od 1 października 2008 r.
8) Nr XVII/84/08 z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie określenia ceny za przyjęcie odpadów do składowania na gminnym składowisku odpadów,
9) Nr XVIII/88/08 z dnia 30 grudnia 2008 r. w sprawie powołania doraźnej komisji inwentaryzacyjnej.
Przedmiotem działania tej komisji będzie przeprowadzenie inwentaryzacji mienia Skarbu Państwa przewidzianego do komunalizacji.
Opracowała: Zenaida Gierasimiuk
Metryka strony