Zakładowy plan kont
Zarządzenie Nr 119/05
Wójta Gminy Czyże
z dnia 19 grudnia 2005 roku
wprowadzające zmiany w zarządzeniu w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy i urzędu gminy jako jednostki
Na podstawie art. 10 ust.2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz.U. Nr 121, poz. 591 z późniejszymi zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153, poz. 1 752, Dz. U. z 2005r. Nr 128, poz. 1069) zarządzam co następuje:
§ 1. 1.W zarządzeniu Nr 78/04 Wójta Gminy Czyże z dnia 31 grudnia 2004 roku
w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy i urzędu gminy jako jednostki budżetowej w załączniku Nr 1 wprowadza się następujące zmiany:
1) W planie kont dla budżetu gminy w części “Wykaz kont syntetycznych” po koncie 240 “Pozostałe rozrachunki” dodaje się konto:
240-1 – “Należności funduszy strukturalnych wobec budżetu”
240-2 – “Rozliczenie wewnętrzne- wkład krajowy”
Wprowadzone konta będą służyć do księgowania operacji związanych z projektem” Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej w Czyżach” na podstawie zawartej umowy
z dnia 10 stycznia 2005 roku.
a) Księgowanie operacji dotyczących środków podlegających refundacji z funduszu strukturalnego:
· Przelew środków z r-ku bieżącego budżetu na wyodrębniony r-ek bankowy projektu
240-1 / 133
· Wpływ śródków na r-ek bieżący budżetu 133 / 240-1
b) Księgowanie operacji związanych z przekazaniem na wyodrębniony r-ek budżetu środków stanowiących udział własny jest (wkład krajowy)
· Przelew środków z r-ku bieżącego na r-ek projektu 240-2 / 133
· Wydatki poniesione przez JB na podstawie RB-28S 902 / 240-2
· Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków 961 / 902
2) Po pkt.2 “Zasady ewidencji księgowej” dodaje się pkt 3 pod nazwą “ Plan kont dla księgi do projektu – Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacja wsi Czyże” – wykaz kont oraz zasady ewidencji księgowej stanowi załącznik Nr 1
3) W planie kont dla Urzędu Gminy Czyże w wykazie kont syntetycznych
a) dodaje się do kont pozabilansowych konto 997 “ Zaangażowanie wydatków z funduszy pomocowych”
b) do konta bilansowego 310”Materiały” dodaje się ewidencję etyliny i oleju napędowego.
c) w wykazie kont bilansowych skreśla się konto 135/2 “Środek specjalny”
§ 2. Prowadzenie ksiąg rachunkowych z dniem 1 stycznia 2006 roku Urząd Gminy będzie prowadził przy użyciu komputera stosując program księgowy "BUDŻET"- zgodnie
z załącznikiem Nr 2.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 119/05
Wójta Gminy Czyże
z dnia 19 grudnia 2005 r.
Wykaz kont:
137 – Rachunek środków funduszy pomocowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
228 – Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych
240 –1 -Zobowiązanie funduszu strukturalnego wobec budżetu
240 – 2 – Rozliczenia wewnętrzne
907 – Dochody z funduszy pomocowych
908 - Wydatki z funduszy pomocowych
967 – Fundusze pomocowe
Operacje dotyczące środków podlegających refundacji z funduszu strukturalnego
· Wpływ środków na r-ek 137/240
· Przekazanie środków do jednostek budżetowych – 228/137
· Wydatki poniesione przez JB na podstawie Rb – 28S - 908/228
· Wpływ – refundacja wydatków z funduszy strukturalnych - 137/907
· Przekazanie wpływu z refundacji na r-ek bieżący budżetu - 240/137
· Przeksięgowanie zrealizowanych wydatków – 967/908
· Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów – 907/967
Operacje związane z przekazaniem na wyodrębniony rachunek budżetu środków stanowiących udział własny jest ( wkład krajowy)
· Wpływ środków na r-ek – 137/240 ( Rozliczenie wewnętrzne)
· Przekazanie środków na wydatki do JB – 223/137
· Wydatki poniesione przez JB na podstawie RB 28S 240/ 223
Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 119/05
Wójta Gminy Czyże
z dnia 19 grudnia 2005 r.
Program “Budżet”opracowany przez firmę Usługi Informatyczne INFO-SYSTEM Tadeusz i Roman Groszek z Legionowa, ul. Długa 13, który został wdrożony i jest aktualizowany przez Centrum Informatyki "ZETO" S. A. w Białymstoku. Program umożliwia wprowadzenie zapisu księgowego tylko i wyłącznie zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Program przewiduje jednocześnie księgowanie syntetyki i analityki, spełniając wymogi określone ustawą o rachunkowości w zakresie dokonywania zapisów i wydruków odpowiednich ksiąg rachunkowych. Dokonuje się następujących wydruków: dziennik główna (obrotów), zestawienia kont syntetycznych, zestawienia kont analitycznych dochodów i wydatków, zestawienia budżetowe oraz zestawienia bilansowe. Zapisy w dzienniku powinne być dokonywane w sposób umożliwiający ich jednoznaczne powiązanie ze sprawdzonymi i zatwierdzonymi dowodami księgowymi. Z dziennika obrotów możemy odczytać kompletną dekretację księgowej kwoty. Dziennik zawiera następujące dane:
- numer kolejny zapisu (księgowania),
- numer konta syntetycznego (z rozszerzeniem) Wn,
- numer konta syntetycznego (z rozszerzeniem) Ma,
- klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf),
- datę księgowania i datę dokumentu,
- rodzaj dokumentu,
- numer dokumentu,
- kwotę,
- treść dokumentu.
Rodzaj dokumentu jest czterocyfrowy:
- pierwszy znak oznacza:
W - wyciąg bankowy,
R - raport kasowy,
P - polecenie księgowania,
F - faktura lub rachunek,
- drugi znak oznacza:
D - dochód,
P - przypis
O - odpis,
Z - zwrot,
N - należność nieprzypisana,
W - wydatek (kwota zaksięgowana na wydatek)
K - koszt (kwota zaksięgowana na koszt),
R - wydatek i koszt,
- trzeci znak oznacza:
T - dochód lub wydatek pozabudżetowy,
N - dochód lub wydatek budżetowy,
- czwarty znak oznacza:
Z - zadania zlecone,
W - zadania własne,
P - zadania powierzone.
Program zapewnia niedostępność zbioru dla dokonywania jakichkolwiek zmian. Błędny komputerowy zapis księgowy może być poprawiony tylko poprzez wprowadzenie dokumentu korygującego, zawierającego zapisy tylko dodatnie lub tylko ujemne. Program zapewnia automatyczną kontrolę ciągłości zapisów. Wydruk dziennika składa się z automatycznie numerowanych stron z oznaczeniem pierwszej i ostatniej oraz jest sumowany na kolejnych stronach w sposób ciągły w miesiącach i w roku obrotowym i oznaczony jest nazwą programu przetwarzania. Wydruk dziennika należy sporządzać nie rzadziej niż na koniec każdego miesiąca. Można wyselekcjonować księgowania związane z organem, jednostką bądź razem.
Dziennik główna zawiera zapisy zdarzeń w kolejności chronologicznej, na kontach przewidzianych w zakładowym planie kont. Trzycyfrowe konta syntetyczne zawierać mogą dodatkowe trzycyfrowe rozszerzenie stanowiące analitykę księgowanych kwot. Jeżeli nie korzysta się rozszerzenia stosuje się zera. Na konta wprowadza się pod datą otwarcia ksiąg rachunkowych salda początkowe aktywów i pasywów.
Na koniec każdego miesiąca sporządza się zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych zawierające symbole kont, salda kont na dzień otwarcia ksiąg, obroty za miesiąc i narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec miesiąca, a także sumę sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec miesiąca. Narastające od początku roku obroty tego zestawienia powinny być zgodnie z narastającymi od początku roku obrotami dziennika.
W zestawieniach syntetycznych stany kont analitycznych wykazywane są oddzielnie,
a dopiero w zestawieniach bilansowych odbywa się kumulacja stanów kont na koncie podstawowym.
Konta ksiąg pomocniczych (analityki) służą uszczegółowieniu i uzupełnieniu zapisów kont syntetycznych.
Księgi pomocnicze prowadzi się przy użyciu komputera lub ręcznie.
Dowody księgowe stanowiące podstawę księgowania gromadzone są w segregatorach (teczkach) w kolejności zapisów w księdze dziennik główna. Dowody księgowe powinny być oznaczone w prawym górnym rogu kolejnym numerem dokumentu (Wb, Rk, PK) oraz kolejnym numerem porządkowym w zbiorze w roku budżetowym.
Księgi rachunkowe, niezależnie od tego czy są prowadzone przy użyciu komputera czy też nie, powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco, przy czym:
- rzetelność ksiąg rachunkowych oznacza wierne przedstawienie stanu rzeczywistego,
- bezbłędność ksiąg rachunkowych oznacza, że dane wprowadzone do ksiąg są kompletne, poprawne, zapewniona jest ciągłość zapisów oraz bezbłędność działania stosowanych procedur obliczeniowych,
- sprawdzalność ksiąg rachunkowych zagwarantowana jest, gdy można stwierdzić poprawność dokonywanych w nich zapisów i sald,
- bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych oznacza możliwość sporządzenia w terminach obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych, deklaracji podatkowych oraz dokonanie rozliczeń finansowych; sporządzanie nie rzadziej niż na koniec miesiąca zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, a za rok obrotowy nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym; ujęcie wpłat i wypłat gotówką w tym dniu, w którym zostały dokonane.
Księgi rachunkowe, z uwzględnieniem techniki ich prowadzenia (każda luźna karta kontowa, rejestr lub wydruk komputerowy), powinny być trwale oznaczone nazwą (pełną lub skróconą) jednostki - Urzędu, nazwą danego rodzaju księgi rachunkowej oraz określeniem roku obrotowego, okresu sprawozdawczego i daty sporządzenia oraz powinny być przechowywane w ustalonej kolejności. Wydruki komputerowe powinny składać się z automatycznie numerowanych stron, z oznaczeniem pierwszej i ostatniej, być sumowane na kolejnych stronach w sposób ciągły w roku obrotowym oraz powinny być oznaczone nazwą programu przetwarzania.
Metryka strony