Sprawy kontroli

Zarządzenie Nr 133/06

Wójta Gminy Czyże

z dnia 30 marca 2006 roku

 w sprawie kontroli wewnętrznej w Urzędzie Gminy Czyże i podległych jednostek organizacyjnych Gminy oraz procedury postępowania  w trakcie kontroli zewnętrznej

        Na podstawie art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z  2001 r. Nr 142 poz  1591, z 2002 r. Nr 23, poz  220, Nr 62, poz  558, Nr 113, poz. 984, Nr 214,  poz.  1806,  Nr 153,  poz.  1271,  z  2003 r.  Nr  80,  poz.  717,  Nr  162,  poz. 1568, z 2004 r, Nr 116, poz 1203,z 2005 r. Nr 172 poz. 1441; z 2006 r. Nr  17 poz. 128) i  art. 187 ustawy  z  dnia  30 czerwca  2005 r.  o  finansach  publicznych  (Dz. U. z  2005 r.  Nr  249,  poz.  2104),   zarządzam  co  następuje:

§  1

 

1.  System  kontroli  obejmuje  kontrolę  wewnętrzną:

      1)   we  wszystkich jednostkach organizacyjnych,

            2)   na  stanowiskach  pracy  Urzędu  Gminy  Czyże  zwanych  dalej  “Kontrolowanymi”.

§  2

 

W  ramach  powierzonych  zadań  kontrolę  wewnętrzną  wykonują:

 

1.       Sekretarz  Gminy w  zakresie  zgodności  działania  z  prawem,  w  sprawach  organizacji  i  funkcjonowania   samodzielnych stanowisk pracy,  dyscypliny  pracy,  przestrzegania  zasad  jawności  i  przestrzegania  tajemnicy  służbowej  zwanym  dalej  Kontrolującym.

2.       Skarbnik  Gminy  w  zakresie  prawidłowości  gospodarowania  środkami  publicznymi  pod  względem  legalności,  gospodarności  i  celowości,  w  tym  kontroli  wydatków  dokonywanych  ze  środków  publicznych  i  ich  zgodności
 z  planem  finansowym  oraz  wstępną  ocenę  celowości  wydatków  ponoszonych  w  związku  z  realizacją  zadań,  w  tym  wydatków  na  koszty  funkcjonowania  jednostki  j.w.

3.       Doraźne  Zespoły  Kontrolne  powoływane  przez  Wójta.

4.       W  przypadku,  jeżeli  zakres  kontroli  wymaga  specjalnych  umiejętności  Wójt  może  zlecić  kontrolę  ekspertom  spoza  Urzędu.

 

  5. Kontrola  pracowników  i  poszczególnych  komórek  organizacyjnych  Urzędu  dokonywana  jest  pod  względem:

1.          legalności,

2.          gospodarności

3.          rzetelności,

4.          celowości,

5.          terminowości,

6.          skuteczności.

 

6. Celem  kontroli  jest  ustalanie  przyczyn  i  skutków  ewentualnych  nieprawidłowości,  ustalanie  osób  odpowiedzialnych  za  stwierdzone  nieprawidłowości  oraz  określanie  sposobów  naprawienia  stwierdzonych  nieprawidłowości  i  przeciwdziałania  im  w  przyszłości.

 

§  3

 

1.       Kontrole  przeprowadzane  w  urzędzie  gminy,  wymienione  w  §  2  mogą  być  przeprowadzane  jako  problemowe,  doraźne  lub  sprawdzające.

2.       Kontrole  problemowe  winny  być  realizowane  w  oparciu  o  roczne  plany  kontroli  zatwierdzone  przez  Wójta.

      Kontrole  doraźne  przeprowadza  się  na  polecenie  Wójta  poza  planem  kontroli.

Kontrole  sprawdzające  przeprowadza  się  w  celu  ustalenia  rzetelności  odpowiedzi  na  wystąpienia  pokontrolne  i  sposobu  wykonania  zaleceń  pokontrolnych.

3.       Do  przeprowadzenia  kontroli  uprawnia  imienne  upoważnienie  wystawione  przez  Wójta.

4.       Kontrola  finansowa,  o  której  mowa  w  §  2  ust.  2  obejmuje  ponadto  w  każdym  roku  co  najmniej  5%  wydatków  podległych  jednostek  organizacyjnych.

 

§  4

 

1.       Kontrolujący  przed  rozpoczęciem  kontroli  powinien  ją zgłosić  kontrolowanemu  podając  zakres  i  termin  kontroli.

2.       W  trakcie  kontroli  kontrolujący  może  żądać  od  kontrolowanego informacji,  dokumentów  dotyczących  przedmiotu  kontroli,  ustnych  i  pisemnych  wyjaśnień  oraz  przyjmować  składane  z  ich  inicjatywy  pisemne  lub  ustne  oświadczenia,  które  dołącza  do  protokołu.

 

§  5

 

1.       Kontrolujący  odpowiada  za  rzetelne,  obiektywne  i  zgodne  z  obowiązującymi  przepisami  badanie  oraz  przedstawienie  faktów  kontrolnych.

2.       Kontrola  wydatków  dokonywanych  ze  środków  publicznych  powinna  polegać  na  zgodności  z  planem  finansowym.

3.       Zasada  wstępnej  oceny  celowości  wydatków  ponoszonych  w  związku  z  realizacją  zadań  statutowych,  w  tym  wydatków  na  koszty  funkcjonowania  jednostki.

4.       Kontrolowani    odpowiedzialni  za  właściwe  przygotowanie  do  przeprowadzenia  kontroli,  prawidłowe  wykorzystanie  wyników  kontroli  i oceny  wstępnej  celowości  wydatków  ponoszonych  w  związku  z  realizacją  zadań,  w  tym  wydatków  na  koszty  funkcjonowania  jednostki.

 

§  6

 

1.       Ustalenia  kontroli  ujmuje  się  w  protokole.  Powinny  one  stanowić  podstawę  oceny  kontrolowanej  jednostki,  szczególnie  powinny  wymieniać  konkretne  nieprawidłowości,  tj.  stan  faktyczny  niezgodny  z  przepisami,  niegospodarność  w  szczególności  gdy  poniesione  wydatki    nadmierne  i  niecelowe  w  związku  z  realizacją  zadań  na  które  zostały  poniesione,  w  tym  wydatki  na  funkcjonowanie  jednostki  oraz  gdy    niezgodne  z  planem  finansowym  jednostki.  Ponadto  ustalenia  pokontrolne  powinny  wskazywać  osoby  odpowiedzialne  za  ich  powstanie.

2.       Protokół  kontroli  powinien  zawierać:

a)       nazwę  kontrolowanej  komórki  organizacyjnej,

b)       imię  i  nazwisko  oraz  stanowisko  służbowe  kontrolującego  oraz  kontrolowanego,

c)        datę  rozpoczęcia  i  zakończenia  kontroli,  w  tym  wymienienie  przerw  w  kontroli  jeżeli  takie  miały  miejsce,

d)       określenie  przedmiotu  kontroli  oraz  okresu  objętego  sprawozdaniem,

e)       ustalenie  stanu  faktycznego,

f)        wyszczególnienie  załączników  i  ich  opis,

g)       dane  o  ilości  sporządzonych  egzemplarzy  protokołu,

h)       podpis  kontrolującego  i  kontrolowanego,

i)         pouczenie  kontrolowanego o uprawnieniach  wymienionych  w  § 7  ust. 1 i 2.

 

§  7

 

1.       Kontrolowany ma  prawo  w  terminie  7  dni  roboczych  od  chwili  otrzymania  protokołu  z  kontroli  do:

a)       zgłoszenia  zastrzeżeń  co  do  sposobu  przeprowadzenia  kontroli,

b)       zgłoszenia  pisemnych  wyjaśnień  do  zawartych  w  protokole  ustaleń  oraz wniosków  wraz  z  ewentualnym  za wnioskowaniem  o  zwołanie  narady pokontrolnej.

2.       Nie  złożenie  pisemnych  wyjaśnień  lub  zastrzeżeń  w  terminie  określonym w  ust.  1  uznaje  się  za  akceptację  ustaleń  i  wniosków.

 

§  8

 

1.       W  razie  stwierdzenia  w  toku  kontroli  nieprawidłowości  i  uchybień  kontrolujący  przedkłada  Wójtowi  projekt  wystąpienia  pokontrolnego  do  którego  dołącza protokół  z  adnotacją  o  nie  złożeniu  wyjaśnień  przez  kontrolowanego,
 a  w  przypadku  ich  złożenia,  ewentualne  uwagi  do  wyjaśnień  lub  na  wniosek  kontrolowanego  organizuje  naradę  pokontrolną.

Wystąpienia  pokontrolne  winno  być  konkretne,  realne,  ustalać terminy  i  osoby  odpowiedzialne  za  jego  wykonanie  oraz  zobowiązywać  do  złożenia  informacji o  jego  wykonaniu.

2.       W  naradzie  pokontrolnej  udział  biorą  Wójt,  kontrolowany,  oraz  kontrolujący.

Celem  narady  winno  być  przedyskutowanie  wyników  kontroli  i  sformułowanie  wystąpienia  pokontrolnego.

 

§  9

 

 

1.       Postępowanie  kontrolne  może  być  przeprowadzone  bez  konieczności  sporządzania  protokołu  kontroli  w  przypadku,  gdy  zachodzi  potrzeba:

a)       przeprowadzenia  szybkiego  rozpoznania  kontrolnego  określonych  spraw i  przedstawienia  informacji,

b)       przeprowadzenia  kontroli  sprawdzającej.

3.       Z  przeprowadzonego  w  tym  trybie  postępowania  kontrolnego  sporządza  się  sprawozdanie.  Sprawozdanie  podpisuje  kontrolujący  informując  kontrolowanego,  o  dokonanych  ustaleniach.

 

 

§  10

 

1.       Kontrolę  zewnętrzną  w  Urzędzie  zgodnie  z  uprawnieniami  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów  wykonują:

a)       organy  administracji państwowej,

b)       organy  kontroli  specjalistycznej  w  zakresie  określonym  w  przepisach  o  ich  powołaniu,

c)        Komisja  Rewizyjna  Rady  Gminy Czyże,

d)       inne  Komisje  Rady  Gminy.

2.       Protokół  z  kontroli  zewnętrznej  otrzymuje  Wójt  i  po  zapoznaniu  się  z  nim  przekazuje  do  wiadomości  do  Skarbnika  Gminy  i  Sekretarza  Gminy.

3.       Sekretarz  Gminy  przekazuje  kopię  protokołu  do  kontrolowanych pracowników.  Kontrolowany  przed  podpisaniem  protokołu  może  wnieść  do  jego  treści  oraz  co  do  ustaleń  w  nim  zawartych  umotywowane  pisemnie  zastrzeżenia  lub  wyjaśnienia.

4.       Wystąpienie  pokontrolne  zaadresowane  do  Wójta  jest  przekazywane  do  Sekretarza  gminy w  celu  nadzoru  nad  jego  realizacją  i  przygotowaniem  informacji  o  wykonaniu  wystąpienia.

5.       Sekretarz  gminy  przekazuje  kopię  wystąpienia  pokontrolnego na kontrolowane stanowiska  i  nadzoruje  sposób  realizacji  wystąpień  oraz  terminowości  udzielania  informacji  o  ich  wykonaniu.

6.       Wystąpienie  pokontrolne  zaadresowane  do  kontrolowanego  należy  niezwłocznie  przekazać  do   wiadomości  Wójta  Gminy.

 

§  11

 

       Zarządzenie  wchodzi  w  życie  z  dniem  podpisania.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Zenaida Gierasimiuk

Wprowadzający: Zenaida Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2006-05-24

Data modyfikacji: 2006-05-24

Opublikował: Zenaida Gierasimiuk

Data publikacji: 2006-05-24