Rozpatrzenie uwag do projektu miejscowego planu
Zarządzenie Nr 252.2014
Wójta Gminy Czyże
z dnia 13 czerwca 2014r.
w sprawie rozpatrzenia uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże pod lokalizację elektrowni wiatrowych
Na podstawie art. 17 pkt. 12 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.), art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) oraz 40 ust.1 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Czyże stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 4/10 Wójta Gminy Czyże z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Gminy Czyże, zmienionego Zarządzeniem Nr 3.2012 Wójta Gminy Czyże z dnia 29 czerwca 2012 r. oraz Zarządzeniem Nr 173.2013 Wójta Gminy Czyże z dnia 1 lipca 2013 r., zarządzam co następuje:
§ 1
Nie uwzględnia się następujących uwag złożonych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże pod lokalizację elektrowni wiatrowych, wyłożonego do publicznego wglądu:
1) Pani Walentyny Prokopiuk, dotyczących:
a) zastosowanej skali opracowania, w jakiej sporządzono projekt planu miejscowego, tzn. skali 1:5000 i 1:2000;
Projekt sporządzono w skali, jaką dopuszcza się w szczególnie uzasadnionych przypadkach zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Z 2012r. poz. 647 ze zm.), co ma miejsce w tym przypadku.
b) ograniczenia właścicielom posesji (położonej w pobliżu EW2) korzystania z prawa własności;
Autorka uwagi błędnie interpretuje rysunek planu, bowiem linia rozgraniczająca dokładnie oddziela teren o przeznaczeniu pod zabudowę zagrodową MR od terenu z zakazem zabudowy mieszkaniowej Rs. Nie ogranicza się korzystania z prawa własności – istniejący teren rolny pozostaje w użytkowaniu rolniczym z możliwością realizacji budynków gospodarczych, jednak z wyłączeniem zabudowy mieszkaniowej przeznaczonej na stały pobyt ludzi.
c) wprowadzenia zakazu zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej na terenach oznaczonych w rysunku planu symbolami EW/R i Rs naruszającego prawo do korzystania z własności oraz stwierdzenia, że władztwo planistyczne gminy nie może być realizowane dowolnie, a jej uprawnienia do kształtowania ładu przestrzennego nie mogą być nadużywane;
Nie narusza się prawa do korzystania z własności, lecz wprowadza się ograniczenia i wyznacza strefy ochronne. Zaś władztwo planistyczne gminy zobowiązane jest wręcz do właściwego kształtowania przestrzeni, a nie pozostawienia właścicielom gruntów do decydowania o przeznaczeniu terenów pod przypadkową lokalizację zabudowy mieszkaniowej.
d) ustaleń planu zawartych w Rozdziale 2 ust. 3 pkt 2 i 3;
Zapisy planu w powyższym Rozdziale są poprawne, ponieważ narzucają zasady i ograniczenia, które należy zachować przy realizacji tego rodzaju inwestycji w celu maksymalnego utrzymania ładu przestrzennego zachowania istniejących walorów przyrodniczych.
e) nie ustalenia w projekcie sposobu traktowania obiektu dziedzictwa kulturowego (miejsca kultu chrześcijańskiego);
Zarzut jest bezzasadny – w Rozdziale 4 §10 ustaleń planu zostały zawarte właściwe zapisy i uzgodnione z Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Białymstoku – pozytywnie.
f) zapisów w „raporcie oddziaływania na środowisko” – nie dotyczy opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2) Panów: Macieja Kowalczuka, Jan Ochrymiuka, Mariusza Filimoniuka, dotyczących:
a) braku kryteriów i analiz w dokumencie „Prognozy oddziaływania na środowisko” wskazujących przydatność miejsc pod lokalizację elektrowni wiatrowych oraz domagania się wykonania analiz zagadnień takich jak: bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg w związku z budową (zwiększony ruch ciężkiego sprzętu), bezpieczeństwo mieszkańców z powodu katastrofy budowlanej (pożar, eksplozja, wywrócenie), dewastacja istniejącej sieci melioracyjnej terenów objętych inwestycją i terenów przyległych, niebezpieczeństwo rozrzutu lodu – dotyczy to bezpieczeństwa mieszkańców i użytkowników dróg publicznych, pogorszenie się warunków odbioru sygnału radiowego, telewizyjnego i GSM, ryzyko ściągnięcia burz, ze wszystkimi konsekwencjami ich wystąpienia;
Zakres i stopień szczegółowości „Prognozy oddziaływania na środowisko” został uzgodniony z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Hajnówce, a następnie sporządzono przedmiotowy dokument i przedstawiono do zaopiniowania właściwym organom i instytucjom – uzyskano pozytywne opinie.
Analizy, o które domaga się w pismach nie leżą w zakresie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zostały przeprowadzone niezbędne wstępne analizy przed podjęciem uchwały Rady Gminy Czyże o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zakres analiz, których żąda się nie jest uzasadniony prawnie.
b) domagania się uwzględnienie dodatkowej strefy ochronnej oraz uwzględnienie rzeczywistych pomiarów hałasu, wykonanych w analogicznych urządzeniach i w analogicznych warunkach terenowych;
Strefa została rzetelnie wyznaczona, a w planie przyjęto większą odległość od zabudowy mieszkaniowej, niż wymagana jest ze względu na przewidywany emitowany hałas. Żądanie jest bezpodstawne.
c) domagania się zwiększenia odległości inwestycji od miejscowości Czyże, aby minimalizować jej wpływ na krajobraz wsi ze względu na dziedzictwo kulturowe przejawiające się w krajobrazie miejscowości, kształtowane przez setki lat oraz za względu na nagromadzenie obiektów archeologicznych na obszarze objętym planem;
Teren opracowania planu nie jest objęty strefą ochrony konserwatorskiej i nie występują tu zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków. W stosunku do występujących tu stanowisk archeologicznych zastosowano w ustaleniach planu odpowiednie zapisy – Rozdział 4 §10 uchwały. Projekt uzgodniono (pozytywnie) z Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Białymstoku.
3) Pana Macieja Kowalczuka, dotyczących:
a) obowiązku kierowania się zasadą przezorności;
b) wnioskowania o odrzucenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże z przeznaczeniem pod lokalizację elektrowni wiatrowych;
c) wnioskowania o przeprowadzenie badań przed rozpoczęciem budowy w takim okresie czasu by wykonano dodatkowy pomiar hałasu na analogicznych urządzeniach i w analogicznych warunkach terenowych (w pełnym widmie – hałasu słyszalnego i infradźwięki) przed rozpoczęciem procesu inwestycyjnego;
d) wnioskowania o poszerzone badania ornitologiczne i poszerzone badania oddziaływania na faunę i wpływ na nietoperze planowanych turbin wiatrowych w gminie Czyże;
e) wnioskowania o wykonanie analiz i poszerzenie „prognozy oddziaływania na środowisko miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części gminy Czyże z przeznaczeniem pod lokalizację elektrowni wiatrowych” o zagadnienia takie jak wymienione w pk-cie 2 lit. a niniejszego Zarządzenia;
Zastosowane zapisy w projekcie i procedura, jaka została przeprowadzona w stosunku do sporządzenia „prognozy oddziaływania na środowisko”, jak również do „miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże z przeznaczeniem pod lokalizację elektrowni wiatrowych” są w zupełności wyczerpujące i zadawalające – wszystkie wymagane obligatoryjnie uzgodnienia i opinie uzyskano pozytywne – oraz zgodne z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Rada Gminy Czyże podjęła uchwałę intencyjną – o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ten proces powinien być zakończony uchwaleniem planu.
Wnioskowanie o poszerzone badania ornitologiczne i oddziaływania na faunę i wpływ na nietoperze jest bezzasadne, ponieważ ponownie przez rok przeprowadzany był przedinwestycyjny monitoring ornitologiczny i chiropterologiczny ze względu na domniemanie występowania błotniaka stawowego. Tak więc zachowana została zasada przezorności polegająca na zapoznaniu się z wartościami przyrodniczymi w miejscu planowanej inwestycji, a poprzez odpowiednie zapisy w projekcie planu dążenie do ograniczenia i wyeliminowaniu jej skutków. Wszystkie działania Inwestora począwszy od rozpoznania, aż do wydania decyzji środowiskowych są kierowane w myśl zasady przezorności i świadczą o tym monitoringi przyrodnicze oraz raporty środowiskowe do których każdy zainteresowany ma dostęp.
Odległość od zabudowań jest przystosowana do ogólnie przyjętych zasad (minimum 500 m). Odległość elektrowni wiatrowych od domostw są na tyle duże, aby nie zakłócać jakość życia mieszkańców. Wszystkie wytyczne warunkujące odległości wiatraków od zabudowań określone są na podstawie dopuszczalnych norm hałasu i tak: „ Polskie normy mówią jasno, hałas w nocy nie może przekraczać więcej jak 45 dB w zabudowaniach siedliskowych i nie więcej jak 40 dB w strefie zabudowy zwartej. Mowa tu o poziomach na zewnątrz domów. Warto dodać, że poziom 40 dB na zewnątrz, pozwala uzyskać 15-25 dB wewnątrz domu w nocy. Duże elektrownie wiatrowe wytwarzają hałas w okolicy 40 dB w odległości 300-400 m od wiatraka (45 dB jest w odległości około 200-320 m). Dlatego w warunkach środowiskowych przechodzą te lokalizacje, które spełniają te normy. Inwestorzy w trosce o mieszkańców stawiają je zazwyczaj jeszcze dalej od zabudowań. W przypadku farm jest to zazwyczaj ponad 600 m, a w przypadku pojedynczej lokalizacji powyżej 450-500 m od zabudowań.”
Brak jest naukowego potwierdzenia o wpływie farm wiatrowych na zdrowie ludzi. Wszystkie obiektywne badania przeprowadzone do tej pory takowego nie wykazały więc można założyć, że taki nie istnieje. Ważnym jest fakt, że elektrowni wiatrowych nie umieszcza się w bezpośrednim sąsiedztwie gospodarstw domowych, w każdym przypadku zachowana jest tzw. strefa buforowa, w celu wyeliminowania efektów zakłócających jakość życia (efekt stroboskopowy, efekt migotania cienia, hałas).
§ 2
Nie rozpatruje się zapytań dot. projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże pod lokalizację elektrowni wiatrowych, wyłożonego do publicznego wglądu oraz wątpliwości związanych z zamiarem realizacji przedmiotowej inwestycji, złożonych przez:
1) Panią Krystynę Kowalczuk pismem z dnia 22 maja 2014r. – zawierające pytania dotyczące:
- opiniowania przez PPIS w Hajnówce “prognozy oddziaływania na środowisko,
- zapisów dotyczących jakości gleb w mezoregionie “Równina Bielska” w relacji z jakością gleb na terenie gminy Czyże i na obszarze objętym opracowaniem planu,
- relacji pomiędzy zamiarem realizacji inwestycji (elektrowni wiatrowych), a programem rozwoju turystyki w oparciu o zagospodarowanie otoczenia planowanego zbiornika małej retencji “Leniewo”,
- uchwalenia przepisów lokalnych odnośnie utylizacji odpadów powstałych podczas eksploatacji turbin wiatrowych,
- kosztów sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod planowaną inwestycję elektrowni wiatrowych i kto je ponosi.
2) Pana Jacka Kowalczuka pismem z dnia 22 maja 2014r., w którym przedkłada fragmenty “Raportu oddziaływania na środowisko” i dokument, w którym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce ten raport negatywnie opiniuje oraz negatywne przykłady zaobserwowane na terenie Europy, czy też nawet w innych częściach świata przedstawiające potencjalne zagrożenie, jakie ze sobą niesie realizacja i pozostałości po funkcjonowaniu podobnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
“Raport oddziaływania na środowisko” jest odrębnym dokumentem niż “miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego” i sporządzanym dla inwestycji.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Metryka strony