SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI „Zdrowa i bezpieczna szkoła”
ZESPÓŁ SZKÓŁ W CZYŻACH
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
„Zdrowa i bezpieczna szkoła”
Słowo „profilaktyka” oznacza czynności zabezpieczania się przed czymś, zapobiegania temu. co uznajemy za niekorzystne. Zabezpieczanie zaczyna się
i możliwe jest wówczas, gdy potrafimy przewidzieć bieg wydarzeń i następstwa zauważonych faktów. Wiele działań indywidualnych i wysiłków zbiorowych
w różnych dziedzinach życia ma charakter profilaktyczny. Działania nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki zmierzają do:
1. Wykrywania u poszczególnych wychowanków niekorzystnych zmian rozwojowych i zachowań (np. agresywność, apatia, niewłaściwe normy współżycia w grupie).
2. Wykrywania w środowisku lokalnym negatywnych, z wychowawczego punktu widzenia, czynników już wpływających na wychowanków lub mogących taki wpływ wywrzeć, np. alkoholizm, okrucieństwo
w stosunku do ludzi, zwierząt.
3. Systematycznego gromadzenia informacji o wyżej wymienionych zjawiskach.
4. Współdziałania w likwidowaniu zaburzeń rozwijających się
u wychowanków
5. Współudziału w likwidowaniu czynników uniemożliwiających prawidłowy rozwój wychowanków i przeciwdziałania potencjalnym niekorzystnym wpływom.
W opracowanym programie profilaktycznym „Zdrowa, bezpieczna szkoła” znalazły się problemy występujące w szkole, bezpośrednio dotyczące uczniów, oraz zagadnienia na które należy zwrócić uwagę młodzieży. Tematyka zagadnień dotyczy:
· przeciwdziałania paleniu papierosów i piciu alkoholu
· przeciwdziałania zachowaniom agresywnym i konfliktom
· promowania bezpiecznego i zdrowego stylu życia
· higieny okresu dojrzewania.
Cel naczelny programu profilaktyki:
Uczeń potrafi przyjąć postawę asertywną wobec zachowań dysfunkcyjnych.
Cele ogólne:
1. Kształtowanie postaw człowieka otwartego na świat, świadomego istniejących zagrożeń cywilizacyjnych.
2. Nawiązanie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
3. Kształtowanie silnej i zdrowej jednostki odpowiedzialnej za siebie
i innych oraz przeciwstawiającej się zachowaniom negatywnym.
Cele szczegółowe:
1. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym poprzez uczenie młodzieży radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
2. Zmniejszenie ilości nieporozumień i konfliktów na terenie szkoły poprzez uczenie radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
3. Rozwijanie postaw asertywnych w sytuacjach styczności ze środkami uzależniającymi.
4. Stworzenie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu jako przeciwdziałanie sytuacjom ryzykownym.
5. Uświadomienie o skutkach palenia papierosów.
6. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.
7. Promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
8. Poprawienie relacji nauczyciel – uczeń.
9. Zewnętrzne zaangażowanie rodziców w życie klasy, szkoły
10. Uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka.
11. Usprawnienie komunikacji interpersonalnej w szkole.
12. Kształtowanie postaw w zakresie podejmowania odpowiednich decyzji.
13. Zapobieganie agresji na terenie szkoły.
Obszary oddziaływań:
1. uczniowie
2. nauczyciele
3. rodzice.
Metody:
1. Programy profilaktyczne dostosowanych do wieku i poziomu uczniów.
2. Działania zintegrowane w ramach wszystkich przedmiotów i programów nauczania np. godziny wychowawcze, ścieżki przedmiotowe.
3. Rozmowy indywidualne, kierowane, spotkania cykliczne.
4. Konkursy, kampanie informacyjne, prelekcje dla rodziców i nauczycieli, festyny, apele, warsztaty.
Przewidywane osiągnięcia uczniów po zrealizowaniu programu:
1. Zintegrowanie społeczności szkolnej ze środowiskiem lokalnym.
2. Uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych XXI wieku.
3. Wyeliminowanie ze społeczności szkolnej elementów patologicznych (palenie papierosów, picie alkoholu) .
4. Wytworzenie bezpiecznej atmosfery w szkole i w domu.
5. Preferowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
Ewaluacja programu:
1. Bieżąca obserwacja postępów w zachowaniu /okresowa ocena postępu/.
2. Ocena ilości i jakości wytworów prac uczniowskich: prace plastyczne, literackie, konkursowe.
3. Frekwencja na zajęciach organizowanych przez szkołę.
4. Ocena samopoczucia uczniów w szkole /ankieta, obserwacja/.
5. Ocena stopnia zintegrowania klas.
6. Ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów biorących udział w konkursach.
7. Analiza dokumentacji wychowawców klas.
8. Ankiety.
Metryka strony