SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI „Zdrowa i bezpieczna szkoła”

ZESPÓŁ SZKÓŁ W CZYŻACH

 

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

 

„Zdrowa i bezpieczna szkoła”

 

Słowo „profilaktyka” oznacza czynności zabezpieczania się przed czymś, zapobiegania temu. co uznajemy za niekorzystne. Zabezpieczanie zaczyna się
i możliwe jest wówczas, gdy potrafimy przewidzieć bieg wydarzeń i następstwa zauważonych faktów. Wiele działań indywidualnych i wysiłków zbiorowych
w różnych dziedzinach życia ma charakter profilaktyczny. Działania nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki zmierzają do:

1.       Wykrywania u poszczególnych wychowanków niekorzystnych zmian rozwojowych i zachowań (np. agresywność, apatia, niewłaściwe normy współżycia w grupie).

2.       Wykrywania w środowisku lokalnym negatywnych, z wychowawczego punktu widzenia, czynników już wpływających na wychowanków lub mogących taki wpływ wywrzeć, np. alkoholizm, okrucieństwo
w stosunku do ludzi, zwierząt.

3.       Systematycznego gromadzenia informacji o wyżej wymienionych zjawiskach.

4.       Współdziałania w likwidowaniu zaburzeń rozwijających się
u wychowanków

5.       Współudziału w likwidowaniu czynników uniemożliwiających prawidłowy rozwój wychowanków i przeciwdziałania potencjalnym niekorzystnym wpływom.

W opracowanym programie profilaktycznym „Zdrowa, bezpieczna szkoła” znalazły się problemy występujące w szkole, bezpośrednio dotyczące uczniów, oraz zagadnienia na które należy zwrócić uwagę młodzieży. Tematyka zagadnień dotyczy:

·          przeciwdziałania paleniu papierosów i piciu alkoholu

·          przeciwdziałania zachowaniom agresywnym i konfliktom

·          promowania bezpiecznego i zdrowego stylu życia

·          higieny okresu dojrzewania.

 

Cel naczelny programu profilaktyki:

 

Uczeń potrafi przyjąć postawę asertywną wobec zachowań dysfunkcyjnych.

 

Cele ogólne:

 

1.       Kształtowanie postaw człowieka otwartego na świat, świadomego istniejących zagrożeń cywilizacyjnych.

2.       Nawiązanie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

3.       Kształtowanie silnej i zdrowej jednostki odpowiedzialnej za siebie
i innych oraz przeciwstawiającej się zachowaniom negatywnym.

 

Cele szczegółowe:

 

1.       Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym poprzez uczenie młodzieży radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

2.       Zmniejszenie ilości nieporozumień i konfliktów na terenie szkoły poprzez uczenie radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.

3.       Rozwijanie postaw asertywnych w sytuacjach styczności ze środkami uzależniającymi.

4.       Stworzenie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu jako przeciwdziałanie sytuacjom ryzykownym.

5.       Uświadomienie o skutkach palenia papierosów.

6.       Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.

7.       Promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.

8.       Poprawienie relacji nauczyciel – uczeń.

9.       Zewnętrzne zaangażowanie rodziców w życie klasy, szkoły

10.    Uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka.

11.    Usprawnienie komunikacji interpersonalnej w szkole.

12.    Kształtowanie postaw w zakresie podejmowania odpowiednich decyzji.

13.    Zapobieganie agresji na terenie szkoły.

 

Obszary oddziaływań:

 

1.       uczniowie

2.       nauczyciele

3.       rodzice.

 

Metody:

 

1.       Programy profilaktyczne dostosowanych do wieku i poziomu uczniów.

2.       Działania zintegrowane w ramach wszystkich przedmiotów i programów nauczania np. godziny wychowawcze, ścieżki przedmiotowe.

3.       Rozmowy indywidualne, kierowane, spotkania cykliczne.

4.       Konkursy, kampanie informacyjne, prelekcje dla rodziców i nauczycieli, festyny, apele, warsztaty.

 


Przewidywane osiągnięcia uczniów po zrealizowaniu programu:

 

1.       Zintegrowanie społeczności szkolnej ze środowiskiem lokalnym.

2.       Uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych XXI wieku.

3.       Wyeliminowanie ze społeczności szkolnej elementów  patologicznych (palenie papierosów, picie alkoholu) .

4.       Wytworzenie bezpiecznej atmosfery w szkole i w domu.

5.       Preferowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.

 

Ewaluacja programu:

 

1.       Bieżąca obserwacja postępów w zachowaniu /okresowa ocena postępu/.

2.       Ocena ilości i jakości wytworów prac uczniowskich: prace plastyczne, literackie, konkursowe.

3.       Frekwencja na zajęciach organizowanych przez szkołę.

4.       Ocena samopoczucia uczniów w szkole /ankieta, obserwacja/.

5.       Ocena stopnia zintegrowania klas.

6.       Ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów biorących udział w konkursach.

7.       Analiza dokumentacji wychowawców klas.

8.       Ankiety.

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Laszkiewicz

Wprowadzający: Maria Laszkiewicz

Data wprowadzenia: 2003-10-12

Data modyfikacji: 2003-10-12

Opublikował: Maria Laszkiewicz

Data publikacji: 2003-10-12