Zarządzenie Nr 194/09 w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy i dla Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej
Zarządzenie Nr 194/09
Wójta Gminy Czyże
z dnia 30 październik 2009 roku
w sprawie zakładowego planu kont dla budżetu gminy i dla Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej
Na podstawie art.10 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (j.t Dz.U. z 2002r Nr 76 poz.694 ze zm.), art. 17 ust 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz.2104 ze zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142 poz.1020) w związku z § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U Nr 112 poz. 761) z a r z ą d z a m co następuje:
§1
Gmina posiada w banku wspólny rachunek budżetu gminy oraz rachunek bieżący urzędu. Dochody budżetu wpływają na rachunek budżetu jako organu finansowego i dochody jednostki budżetowej jaką jest Urząd Gminy i z tego samego rachunku są realizowane wydatki budżetowe dla budżetu i urzędu jako jednostki budżetowej.
§ 2
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
W ramach roku obrotowego okresami sprawozdawczymi są :
- miesiąc – sprawozdania Rb-27S, Rb-28S oraz zestawienia obrotów i sald na kontach ksiąg głównych
- kwartał/ półrocze – do ustalenia stanu należności i zobowiązań według tytułów oraz sprawozdania budżetowe i finansowe określone w odrębnych przepisach.
§ 3
Ustala się wykazy kont obowiązujące w jednostce:
1. Wykaz kont dla budżetu gminy obejmujący konta bilansowe i pozabilansowe – załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Wykaz kont dla jednostki określony w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 4
Konta budżetu funkcjonują zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142 poz.1020 ) z następującymi ustaleniami dodatkowymi:
1. konto 133 „Rachunek budżetu” służy do ewidencji wpływów pieniężnych na rachunek budżetu dochodów ujętych w planie finansowym budżetu gminy, w tym również dochody urzędu jako jednostki budżetowej w korespondencji z kontem 901. Na stronie Ma ujmuje się wydatki z rachunku budżetu, w szczególności przekazanie środków na wydatki jednostek budżetowych ( Zespół Szkół i GOPS) , przekazanie dochodów do budżetu państwa (za dowody osobiste oraz zaliczka i fundusz alimentacyjny).
2. konto 137 „Rachunki środków pomocowych” księgowań dokonuje się na podstawie dowodów bankowych. Ewidencja szczegółowa powinna umożliwić ustalenie stanu środków każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego.
3. konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi: Zespół Szkół, GOPS z wyjątkiem dochodów Urzędu Gminy jako jednostki budżetowej, gdyż przekazywane są bezpośrednio na rachunek budżetu w korespondencji z kontem 901.
4. konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” służy do ewidencji rozliczeń jednostek budżetowych., rozliczenia okresowego dokonuje się na podstawie sprawozdań Rb-28S w korespondencji z kontem 902.
5. konto 901 „Dochody budżetu” ewidencjonuje się wszystkie dochody realizowane za pośrednictwem rachunku budżetu, z wyjątkiem dochodów realizowanych przez Zespół Szkół i urzędy skarbowe. Pod datą ostatniego dnia roku budżetowego saldo konta 901 przenosi się na konto 961.
6. konto 902 „ Wydatki budżetu” służy do ewidencji wydatków budżetu gminy, która prowadzona jest na podstawie sprawozdań finansowych jednostek budżetowych w korespondencji z kontem 223. Saldo pod data ostatniego dnia roku budżetowego przenosi się na konto 961.
§ 5
Konta jednostki budżetowej jaką jest Urząd Gminy funkcjonują zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r.w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu,....(Dz.U. Nr 142 poz.1020) oraz postanowieniami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków ... (Dz.U. Nr 112 poz. 761) z dodatkowymi ustaleniami:
1. Konto 011 „Środki trwałe” powstałe w wyniku inwestycji księguje się na podstawie protokołu odbioru i przeksięgowaniem z konta 080
2. Konto 130 „Rachunek bieżący jednostki budżetowej” służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki z tytułu dochodów urzędu i wydatków budżetowych objętych planem finansowym. Zrealizowane wydatki na koniec roku obrotowego przeksięgowuje się na konto 800 fundusz jednostki. Na stronie Ma księgowane są na podstawie wyciągów bankowych do rachunku bieżącego wydatki budżetowe w korespondencji z kontami zespołu 0,1, 2, 3, 4, 7 i 8
3. Konto 201 „ Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” służy do ewidencji rozrachunków i roszczeń z tytułu dostaw robót i usług. Na tym koncie nie ujmuje się należności urzędu z tytułu dochodów budżetowych, które ujmowane są na koncie 221 „należności z tytułu dochodów budżetowych”. Do konta 201 prowadzona jest ewidencja analityczna w podziale na kontrahentów.
4. Konto 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w zakresie ewidencji podatków i opłat szczegółowe zasady funkcjonowania konta określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont ....... (Dz.U. Nr 112, poz.761). Przypisów i odpisów należności podatkowych dokonuje się kwartalnie na podstawie dokumentów źródłowych ewidencji podatkowej w korespondencji z kontem 750. Na podstawie zestawień sporządzanych przez pracowników księgowości podatkowej, księgowy jednostki sporządza polecenie księgowania, które stanowi podstawę księgowań w księdze głównej. Przypisów należnych odsetek za zwłokę, kosztów upomnienia dokonuje się na koniec kwartału na podstawie polecenia księgowania w korespondencji z kontem 750. Przypisów sald należności podatkowych i nadpłat z tytułu podatków pobieranych przez inne organy dokonuje się na podstawie sprawozdań Rb-27S w okresach kwartalnych. Na stronie Wn konta 221 księguje się również:
- należności z tytułu czynszu dzierżawnego, zaliczki i funduszu alimentacyjnego oraz z tytułu użytkowania wieczystego w korespondencji z kontem 750,
5. Konto 290 „ Odpisy aktualizujące należności” służy do ewidencji odpisów aktualizacyjnych wartość należności wątpliwych oraz należności z tytułu odsetek przypisanych, ale nie zapłaconych do dnia bilansowego.
Przypis odsetek tego typu ujmujemy zapisem:
· Wn 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
· Ma 290 „Odpisy aktualizujące należności”
Po stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenia wartości odpisów aktualizacyjnych należności a po stronie Ma wartość odpisów aktualizacyjnych należności. Saldo Ma konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizacyjnych należności.
6. Konto 224 „ Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych” służ y do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych z podziałem według jednostek oraz przeznaczenia dotacji.
7. Konto 226 „ Długoterminowe należności budżetowe” służy do ewidencji należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetami z tytułu:
- objętych hipoteką należności budżetowych
Po stronie Wn konta 226 ujmuje się należności zahipotekowane w korespondencji z kontem 221 Ma
Po stronie Ma konta 226 ujmuje się ustanie hipoteki z tytułu:
- spłacenia należności – 221Wn
- przejęcia nieruchomości w zamian za należności - 011 Wn
8. Konto 400 „Koszty według rodzajów” ewidencjonuje się koszty działalności podstawowej według podziałek klasyfikacji budżetowej.
§ 6
Przyjmuje się następujące zasady ewidencji, wyceny rzeczowych składników aktywów :
1. wydawnictwa specjalistyczne, książki i czasopisma zalicza się do materiałów i odpisuje się w koszty z chwilą dokonania zapłaty,
2. materiały zakupione do bieżącego użytku na potrzeby administracyjno-gospodarcze tj. materiały piśmienne, dziurkacze, zszywacze, skoroszyty, segregatory, druki, tonery, tusze, koperty, środki czystości, żarówki, meble, dywany, chodniki , wyposażenie itp, odpisuje się w koszty w pełnej ich wysokości wynikające z faktur pod datą opłaty faktury
3. zakupione paliwo do samochodów i ciągnika oraz olej opałowy księguje się na konto 310 „Materiały” i prowadzi się do niego ewidencję ilościowo- wartościową.
Na koniec okresu obrotowego należy ustalić stan niewykorzystanego paliwa drogą spisu z natury.
4. części zamienne do samochodów, komputerów, kserokopiarek wmontowane od razu po zakupie, materiały zakupione i wbudowane do remontów podlegają bieżącemu odniesieniu w koszty,
5. odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych dokonuje się jednorazowo za okres całego roku, poczynając od miesiąca następnego po przyjęciu środka trwałego do używania, od miesiąca w którym środek trwały (wartość niematerialną i prawną) zlikwidowano, sprzedano, nieodpłatnie przekazano lub stwierdzono niedobór,
6. nie umarza się gruntów i dóbr kultury.
§ 7
Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości jednostkowej do 3500zł odpisuje się jednorazowo w pełnej ich wartości w koszty, natomiast o wartości wyższej niż 3500 zł i okresie użytkowania ponad rok są umarzane i amortyzowane za okres całego roku
( na koniec roku kalendarzowego) wg stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
( na koniec roku kalendarzowego) wg stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich rozbudowę, przebudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania oraz kosztami ich eksploatacji.
§ 8
Księgowość prowadzi ewidencję środków trwałych w formie „karty środka trwałego” (011), książkę inwentarzową pozostałych środków trwałych (013) oraz ewidencję wartości niematerialnych i prawnych ( 020) – o zakwalifikowaniu do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych decydują przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych.
§ 9
Koszty działalności podstawowej urzędu ujmuje się tylko na kontach zespołu 4 „koszty wg rodzaju i ich rozliczenia”.
§ 10
Ustalenie i rozliczenie wyniku finansowego - typowe księgowania
1) wpływ środków budżetowych na realizację wydatków - 130/223
2) zwrot środków niewykorzystanych w danym roku - 223/130
3) przeksięgowanie osiągniętych dochodów budżetowych - 750/860
4) przeksięgowanie zrealizowanych dochodów - 800/222
5) przeksięgowanie zrealizowanych wydatków - 223/800
6) przeksięgowanie w końcu roku równowartości środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje - 800/810
7) przeksięgowanie wyniku finansowego ubiegłego roku w księgach następnego roku pod data przyjęcia sprawozdania finansowego - 860/800
§ 11
Ewidencja księgowa w jednostce prowadzona jest techniką komputerową. System ten zapewnia kompleksową obsługę w zakresie rachunkowości budżetu i jednostki, umożliwiając m.in.:
- prowadzenie kartoteki dowodów księgowych z możliwością jej przeglądania,
- przeglądanie i drukowanie obrotów na wybranym z planu kont koncie analitycznym lub syntetycznym w podanym okresie czasu,
- przeglądanie i drukowanie stanów kont w danym okresie w ujęciu analitycznym lub syntetycznym.
Zbiory danych tworzące księgi rachunkowe są tworzone i obsługiwane przez programy opracowane przez firmę Usługi Informatyczne INFO-SYSTEM Tadeusza i Romana Groszka, wdrożony i jest aktualizowany przez Centrum Informatyki ZETO SA oraz firmę MARKUS RADIX SOFTWARE.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 12
Zobowiązuje się Skarbnika Gminy do aktualizacji planu kont w związku ze zmianami wynikającymi ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości.
§ 13
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 roku.
§ 14
Traci moc załącznik Nr 4 Zarządzenia Nr 140/06 Wójta Gminy Czyże z dnia 25 maja 2006 roku w sprawie przepisów wewnętrznych regulujących gospodarkę finansową Urzędu Gminy Czyże.
Wójt Gminy
Jerzy Wasiluk
Metryka strony