Przygotowanie materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Czyże na 2014 rok

Zarządzenie Nr  197.2013

Wójta Gminy Czyże

z dnia 9 września 2013 r.

 w sprawie przygotowania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Czyże na 2014 rok.

 Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ze zm.: z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777 i Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281 oraz z 2012 r. poz. 567 z 2013 r. poz. 153, 594) oraz uchwały Nr XXXII/151/10 Rady Gminy Czyże z  dnia 09 sierpnia 2010 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, zarządzam co następuje:

§ 1. 1. Pracownicy Urzędu Gminy oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, instytucji kultury) zobowiązani są do opracowania i przedłożenia materiałów planistycznych do projektu budżetu na 2014 rok zawierające:

  1. w zakresie jednostek budżetowych:
  • wielkości planowanych dochodów,
  • wielkości niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i majątkowych w układzie dział, rozdział, paragraf,
  • niezbędne materiały kalkulacyjne w zakresie planowanych dochodów i wydatków,
    1. w zakresie instytucji kultury:
  • wielkość planowanych przychodów,
  • wielkość kosztów działalności,
  • wielkość planowanej dotacji z budżetu gminy,
  • stan środków obrotowych na początek i koniec roku budżetowego,
  • szczegółowe kalkulacje przyjętych kwot.
  1. Do danych liczbowych zawartych w materiałach planistycznych należy dołączyć uzasadnienie określające źródła dochodów i przychodów ze wskazaniem sposobu ich szacowania oraz kalkulacje i uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków.
  2. Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 2 należy sporządzić do każdego zadania (dział, rozdział). Opis zadania powinien być syntetyczny i obejmować istotne elementy. Opisując przewidywane wykonanie i założenia rzeczowo-finansowe planu należy uwzględnić:
    1. zmiany wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,
    2. czynniki, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,
    3. dochody i wydatki nie występujące w budżecie roku 2013.

§ 2. Podstawą planowania dochodów budżetowych na 2014 rok jest:

  1. przewidywane wykonanie dochodów w roku 2013,
  2. subwencja ogólna - planowane kwoty poszczególnych części subwencji przyjęte w wysokościach wynikających z informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów,
  3. dotacje celowe z budżetu państwa - planowane kwoty przyjęte w wysokościach wynikających z informacji przekazanej przez dysponentów części budżetowych,
  4. pozostałe dotacje - planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów,
  5. udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa - planowane kwoty winny być ustalone zgodnie z ustawą o dochodach jst, z uwzględnieniem skutków nowych rozwiązań w systemie podatkowym,
  6. dochody z majątku - planowane wpływy winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów najmu, dzierżawy, opłat za wieczyste użytkowanie, planując dochody ze sprzedaży mienia komunalnego należy sporządzić wykaz składników mienia proponowanych do sprzedania i ich wstępną wycenę,
  7. dochody realizowane przez gminne jednostki budżetowe, instytucje kultury - planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych, należnych dochodów na podstawie ustaw lub umów.

§ 3. Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2014 rok jest:

1) w zakresie wydatków rzeczowych:

  1. kalkulacja w oparciu o przewidywane wykonanie 2013 roku i zakładany wskaźnik inflacji - 2,4 % - zgodnie z założeniami do budżetu państwa na 2014 rok. Jednocześnie należy pomniejszyć je o wypłaty jednorazowe dokonywane w 2013 roku. W przypadku konieczności zwiększenia kwoty planowanej na wydatki rzeczowe zgodnie z podanymi zasadami należy podać szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją proponowanej kwoty. W przypadku planowanych wydatków związanych z pracami remontowymi oraz zakupami inwestycyjnymi w danej jednostce również należy podać uzasadnienie i kalkulację planowanej kwoty,
  2. w odniesieniu do wynagrodzeń osobowych kwotą bazową jest:
  • kwota przewidywanego wykonania miesięcznych wynagrodzeń osobowych wynikających ze stosunku pracy,
  • kwota jednorazowych płatności (nagrody jubileuszowe, odprawy, zasiłki na zagospodarowanie, itp.),
  • skutki zwiększonych wydatków na wynagrodzenia wynikające z planowanych zmian organizacyjnych.

Ilość etatów kalkulacyjnych na 2014 rok wyznaczają:

  • w placówkach oświatowych - zatwierdzone arkusze organizacyjne na 2014 r.,
  • w pozostałych jednostkach - zatwierdzony plan etatów na 2013 rok, zmiany organizacyjne wprowadzone w 2013 r., zmiany planowane do wprowadzenia w 2014 r. Planowane na 2014 rok wydatki na wynagrodzenia dla nauczycieli należy przedstawić w szczegółowości obejmującej stopnie awansu zawodowego.

Przy planowaniu wynagrodzeń należy uwzględnić dotychczasowy ich poziom. Wynagrodzenia nauczycieli należy kalkulować w oparciu o obecnie obowiązujące stawki,

  1. dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5 % sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2013 r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),
  2. składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 t. j. ze zm.), e) składki na Fundusz Pracy planuje się w wysokości 2,45 % - określonej w art. 29 ustawy budżetowej na rok 2012 z dnia 2 marca 2012 r. (Dz. U. poz. 273),
    1. odpis na ZFŚS dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2012 r., poz. 592 ze zm.). W odniesieniu do nauczycieli - odpis na ZFŚS planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 j.t ze zm.). Na mocy art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela dla nauczycieli będących emerytami i rencistami dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia puli środków na ten cel, informacje służące poprawnemu skalkulowaniu wysokości emerytur i rent nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. Forma pozyskania tych danych należy do kompetencji dyrektora placówki oświatowej. Powyższą zasadę potwierdzają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym, do której wprost odwołuje się Karta Nauczyciela, cedując na pracodawcę obowiązek dokonania odpisu,
    2. przy ustalaniu wydatków na zadania inwestycyjne planowane do realizacji w roku 2014 należy uwzględnić przede wszystkim:
  • wartość kosztorysową, harmonogram realizacji i finansowania zadań,
  • wartość umów zawartych w 2013 roku z terminem realizacji zadania w 2014 r.,
  • możliwości finansowania zadania przez gminę,
  • możliwość realizacji przewidywanego zakresu robót.

§ 4. Ustala się terminy i osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych etapów prac nad projektem budżetu na 2014 rok:

 

 

Lp.

Wyszczególnienie prac

Wykonawcy-osoby odpowiedzialne

Termin ukończenia prac

1.

 Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Urzędu Gminy, w tym: planowany stan zatrudnienia, wykaz planowanych w 2013 r. nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Ochotniczej Straży Pożarnej oraz ubezpieczeń mienia gminy.

Sekretarz Gminy

Zenaida Gierasimiuk

10.10.2013 r.

2.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z promocją gminy, wydatków związanych z funkcjonowaniem Gminnego Centrum Informacji, obiektów sportowych , gospodarką mieszkaniową.

Oszacowanie dochodów z opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu

Katarzyna Szyryńska – stanowisko d/s oświaty i promocji gminy

10.10.2013 r.

3.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem i Urzędu Stanu Cywilnego. . Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z funkcjonowaniem Rady Gminy

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego

Jancewicz Stanisława

10.10.2013 r.

4.

Oszacowanie dochodów z czynszu z lokali, z tytułu usług za pobór ścieków i wynajmu lokali

 

Irena Stepaniuk – stanowisko d/s księgowości budżetowej

10.10.2013 r.

5.

 

Opracowanie danych dotyczących wydatków z zakresu spraw obronnych i wojskowych, zarządzania kryzysowego  oraz z zakresu BHP

Stanowisko d/s organizacyjnych ,pozamilitarnych ogniw obronnych

Walentyna Plewa

10.10.2013 r.

6.

Oszacowanie dochodów z tytułu sprzedaży gruntów, budynków i innych składników majątkowych, najmu, dzierżawy i użytkowania wieczystego nieruchomości. Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z wykupem i podziałem gruntów, regulacją stanów prawnych, szacowaniem wartości nieruchomości, czynnościami notarialnymi oraz innych wydatków związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami oraz planowaniem przestrzennym.

Opracowanie danych dotyczących wydatków w zakresie zarządu dróg gminnych, ochrony środowiska, gospodarki komunalnej, oświetlenia ulicznego.

Stanowisko d/s gospodarki gruntami, mienia komunalnego, drogownictwa i ochrony środowiska

- Bazyli Siemiacki

10.10.2013 r.

7.

Opracowanie danych dotyczących planowanych dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej oraz innych dochodów gminy.

Inspektor d/s podatków i opłat oraz

Skarbnik gminy

10.10.2013 r.

8.

Opracowanie danych dotyczących wydatków związanych z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie.

Przewodnicząca

GKRPA

Eugenia Kondraciuk

10.10.2013r.

9.

Wykaz zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji w 2014 r. i wykaz zadań wieloletnich z uwzględnieniem źródeł finansowania wg załącznika nr 9 i 10.oraz  pozostałych wydatków bieżących wynikających z zakresu czynności

Stanowisko d/s planowania przestrzennego, inwestycji, rozwoju gospodarczego i pozyskania zewnętrznych środków finansowych

Andrzej Jałoza

10.10.2013 r.

10.

Opracowanie propozycji do projektu uchwały budżetowej w zakresie dochodów i wydatków (bieżących) gminnych jednostek organizacyjnych, uwzględniających wytyczne określone w § 2 i 3

Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych:

Mirosław Pietkiewicz

Barbara Stepaniuk

Jerzy Jakimiuk

20.10.2013 r.

11.

Sporządzenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami

Skarbnik gminy

do 15.11.2013 r.

 

§ 5. Do opracowania materiałów planistycznych do budżetu na 2014 r. mają zastosowanie następujące załączniki:

  1. kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola - załącznik nr 1,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenie w jednostkach budżetowych szkół i przedszkola - załącznik nr 2,
  3. kalkulacja dochodów gromadzonych przez jednostki oświatowe na wydzielonym rachunku i wydatków nimi finansowanych - załącznik nr 3,
  4. kalkulacja dochodów i wydatków budżetowych dla pozostałych jednostek budżetowych - załącznik nr 4,
  5. zestawienie przychodów i kosztów dla instytucji kultury - załącznik nr 5,
  6. wykaz zadań inwestycyjnych wieloletnich - załącznik nr 6,
  7.  zadania inwestycyjne w 2014 r. - załącznik nr 7.

§ 6. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi oraz kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Metryka strony

Udostępniający: UG Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Zenaida Gierasimiuk

Wprowadzający: Zenaida Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2013-09-09

Data modyfikacji: 2013-09-09

Opublikował: Zenaida Gierasimiuk

Data publikacji: 2013-09-09