Realizacja uchwał Rady Gminy w 2005 r

 Czyże, 2006.02.17.

INFORMACJA

Wójta Gminy o realizacji uchwał Rady Gminy w 2005 r.

 

W 2005 r. Rada Gminy Czyże podjęła 38 uchwał. Przepisy prawa miejscowego zawarte były w 10 uchwałach i podlegały opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wszystkie uchwały były przekazywane organom sprawującym nadzór merytoryczny. Organem takim, z wyłączeniem spraw budżetowych, jest Wojewoda Podlaski, natomiast w zakresie spraw dotyczących budżetu – Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku.

W postępowaniu nadzorczym Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność niektórych zapisów w uchwale, dotyczącej regulaminu określającego wysokość dodatków dla nauczycieli na 2005 rok, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XV/112/05 Rady Gminy Czyże z dnia 24 lutego 2005 r. Uchybienia w uchwale miały miejsce m.in. w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r., które nie zostało uwzględnione na etapie projektowania uchwały.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, realizując swój obowiązek nadzorczy stwierdziła nieistotne naruszenie przepisów prawa w dwóch uchwałach podatkowych:

1)       w uchwale Nr XIX/127/05 z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, określono stawkę dla budynków lub ich części mieszkalnych „oraz zajętych wyłącznie na potrzeby mieszkalne”. W myśl obowiązujących przepisów
rada gminy jest zobowiązana do określenia stawki dla budynków mieszkalnych, bez względu czy będą one zajęte na cele mieszkalne. Powyższe zalecenia zostały uwzględnione w uchwale Nr XX/139/05 z dnia
28 grudnia 2005 r.

2)       w uchwale Nr XIX/128/05 z dnia 29 listopada 2005 r. w  sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji na podatek oraz informacji:

a)       w załączniku Nr 3, w którym znajduje się wzór deklaracji na podatek od nieruchomości, oraz

b)       w załączniku Nr 4, w którym znajduje się wzór deklaracji na podatek leśny

stwierdzono uchybienie w części D „Dane dotyczące przedmiotów opodatkowania”, w rubryce „Kwota podatku w zł, (należy zaokrąglić do pełnych złotych)”.

W istocie zaokrąglenie podatku powinno nastąpić dopiero po zsumowaniu poszczególnych kwot dotyczących wszystkich przedmiotów podlegających opodatkowaniu, na końcowym etapie ustalania podatku do zapłaty. Uwagi w tym zakresie ujęto w uchwale Nr XX/138/05 z dnia 28 grudnia 2005 r.

Uchwała Nr XIX/128/05 zmieniona uchwałą Nr XX/138/05 dotycząca określenia wzorów formularzy deklaracji na podatek oraz informacji będzie stosowana do podatku na rok 2006, natomiast do podatku na rok 2005 składano deklaracje i informacje przez osoby fizyczne i prawne na formularzach określonych uchwałą Nr VIII/61/03.

W okresie sprawozdawczym realizowane były zarówno ubiegłoroczne uchwały, jak i uchwały podjęte w latach poprzednich. Natomiast znaczna część uchwał podjętych na sesji w miesiącach: listopad i grudzień wykonywana jest dopiero w bieżącym roku. Sytuacja taka dotyczy uchwał, które ustaliły przepisy podatkowe i budżet gminy na 2006 rok.

Uchwałą Nr XIII/91/04 z dnia 7 grudnia 2004 r. rada gminy obniżyła średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2004 r., ogłoszoną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, stanowiącą podstawę do obliczania podatku rolnego na obszarze działania gminy, z kwoty 37,67 zł do kwoty 35,50 zł za 1 q żyta. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w tej uchwale, w oparciu o przepisy dotyczące podatku rolnego dokonano wymiaru podatku rolnego na 2005 rok. Podatkiem tym objęto 11.917,75 ha fizycznych, z czego 11.069,05 ha było we władaniu osób fizycznych, a zaledwie 848,70 ha we władaniu osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej. Ogólny wymiar podatku rolnego zamyka się kwotą 645.339,40 zł i składa się z 590.411,20 zł - osoby fizyczne, 54.928,20 zł - osoby prawne. Po odliczeniu ulg i zwolnień ustawowych podatek rolny ukształtował się w wysokości 588.037,30 zł. W 2005 roku wydano 12 decyzji z tytułu nabycia gruntów, 4 decyzje na ulgi żołnierskie i zaledwie 1 decyzję na ulgę inwestycyjną.

Jednym z dochodów własnych gminy są wpływy z podatku od nieruchomości od osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej. Realizując uchwałę Nr XIII/93/04 z dnia 7 grudnia 2004 r. określającą wysokość stawek podatku od nieruchomości w oparciu o uregulowania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dokonano wymiaru podatku od nieruchomości. I tak:

1)       podatkiem od nieruchomości od osób fizycznych objęto:

a)       budynki związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 708,93 m2- na kwotę 11.102,60 zł,

b)       budynki zajęte na prowadzenie usług zdrowotnych o powierzchni 206,07 m2 - na kwotę 743,90 zł,

c)       budynki pozostałe o powierzchni 4.169,4 m2 - na kwotę 21.664,20 zł,

d)       grunty związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 4.971,94 m2 - na kwotę 3.347,90 zł,

e)       grunty pozostałe o powierzchni 14.117,90 m2 - na kwotę 5.410,90 zł.

Ogółem podatek od nieruchomości od osób fizycznych w okresie sprawozdawczym wynosi 87.394 zł.

1)       podatkiem od nieruchomości od osób prawnych i jednostek nie posiadających osobowości prawnej opodatkowano:

a)       budynki mieszkalne o powierzchni 601 m2 – na kwotę 346,60 zł,

b)       budynki pozostałe o powierzchni 274,50 m2 – na kwotę 1.194,30 zł,

c)        budynki związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 3.365,58 m2 – na kwotę 53.849,20 zł,

d)       budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług zdrowotnych o powierzchni 27,99 m2 – na kwotę 101,00 zł,

e)       grunty związane z działalnością gospodarczą o powierzchni 62.144,25 m2 – na kwotę 41.015,20 zł,

f)        grunty pozostałe o powierzchni 1.471,47 m2 – na kwotę 473,50 zł,

g)       budowle związane z działalnością gospodarczą o łącznej wartości 8.058.745,96 zł, z czego 2% stanowi kwotę podatku w wysokości 161.174,90 zł.

Ogółem podatek od nieruchomości od osób prawnych wynosi 258.154,70 zł.

Należy w tym miejscu nadmienić, iż w 2005 roku realizowano również uchwałę Nr VIII/68/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. dotyczącą zwolnień w podatku od nieruchomości., oczywiście mowa jest o gruntach, budynkach i budowlach gminnych. Kwota zwolnień to 155.403,70 zł

Realizując wyżej przedstawione uchwały oraz uchwałę Nr XI/64/2000 w sprawie inkasa podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości, księgowość podatkowa zaksięgowała dowody wpłat od osób fizycznych na kwotę 632.573,12 zł z wymiaru bieżącego oraz 12.903,21 zł wpłat zaległych, a także z tytułu odsetek – 10.179,22 zł, kosztów egzekucyjnych – 968,40 zł, opłaty prolongacyjnej – 17,40 zł, dokonano też zwrotu nadpłaconego podatku w kwocie 331,20 zł.

Jeśli chodzi o podatek od osób prawych i nie posiadających osobowości prawnej, zaksięgowano wpłaty z wymiaru bieżącego na kwotę 260.626,12 zł oraz zaległego 11.671,11 zł, odsetek – 506,21 zł, kosztów egzekucyjnych – 35,20 zł, opłaty prolongacyjnej – 1.023,90 zł.

Wobec osób fizycznych zalegających w opłacaniu podatku w 2005 roku wystawiono 450 upomnień na kwotę 105.810,20 zł, natomiast wobec osób prawnych i nie posiadających osobowości prawnej wystawiono 8 upomnień na kwotę 15.463,45 zł. Po wystawieniu upomnień część zalegających uiściła należności, a wobec pozostałych wystawiono 70 tytułów wykonawczych na kwotę 37.183,20 zł.

Realizując uchwałę Nr XIII/92/04 z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie podatku od środków transportowych opodatkowano jeden samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie na kwotę 640,37 zł oraz trzy samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 9 ton i poniżej 12 ton na kwotę 2.241,33 zł. Łączna kwota podatku od środków transportowych wynosi 2.881,70 zł.

Na podstawie uchwały Nr II/18/02 z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie zwolnienia podatku od środków transportowych dokonano zwolnienia na kwotę 3.778 zł dwóch autobusów szkolnych będących w posiadaniu samorządu gminnego.

Budżet gminy, stanowiący podstawę gospodarki finansowej na 2005 rok, przyjęty został uchwałą Nr XIV/98/04 z dnia 30 grudnia 2004 r. w wysokości 4 151 527 zł po stronie dochodów oraz 4 051 512 zł po stronie wydatków. W ciągu 21 dni opracowano układ wykonawczy w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, który został ustalony zarządzeniem Wójta Nr 81/05 z dnia 20 stycznia 2005 roku.

Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o finansach publicznych oraz uchwały zasadniczej w ciągu roku budżetowego rada gminy dokonała szereg zmian w budżecie podejmując następujące uchwały:

1)       Nr XV/102/05 z dnia 24 lutego 2005 r.,

2)       Nr XVI/114/05 z dnia 31 marca 2005 r,

3)       Nr XVII/117/05 z dnia 29 czerwca 2005 r.,

4)       Nr XVIII/121/05 z dnia 29 września 2005 r.,

5)       Nr XIX/125/05 z dnia 29 listopada 2005 r.,

6)       Nr XX/133/05 z dnia 28 grudnia 2005 r.

Rada gminy w określonych przypadkach upoważniła Wójta do dokonywania zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego, Wójt skorzystał z tego upoważnienia wydając trzy zarządzenia. Po dokonanych zmianach budżet gminy na koniec roku budżetowego stanowił kwotę 4 150 085 zł po stronie dochodów i 4 391 362 zł po stronie wydatków.

W oparciu o uchwałę budżetową ustalane były w formie zarządzenia Wójta kwartalne harmonogramy realizacji dochodów i wydatków budżetowych. W dniu 9 marca 2005 roku Wójt wydał zarządzenie dotyczące sprawozdania z realizacji budżetu za 2004 rok, na podstawie którego rada gminy, po zasięgnięciu opinii RIO w Białymstoku, udzieliła absolutorium określone w uchwale Nr XVI/113/05 z dnia 31 marca 2005 r. Uchwała ta jest aktem formalnym, nie zawierającym żadnych zadań, a jedynie kwitującym działalność finansową w 2004 roku.

Ponadto rada gminy w roku 2005 podjęła następujące uchwały dotyczące pośrednio spraw budżetowych:

1)          Nr XV/103/05 z dnia 24 lutego 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zabezpieczenie prawidłowego wydatkowania środków w formie weksla „in blanco”,

2)          Nr XV/104/05 z dnia 24 lutego 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie upoważnienia Wójta do złożenia oświadczenia o dobrowolnym poddaniu Gminy Czyże rygorowi egzekucji w formie aktu notarialnego,

3)          Nr XVI/115/05 z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie gromadzenia dochodów własnych przez Zespół Szkół w Czyżach, (realizując tą uchwałę Zespół Szkół wykonał dochody własne w wysokości 36.175 zł).

4)          Nr XVI/116/05 z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki na budowę oczyszczalni ścieków i kanalizację wsi Czyże,

5)          Nr XX/134/05 z dnia 28 grudnia 2005 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu,

6)          Nr XX/135/05 z dnia 28 grudnia 2005 r. zmieniająca uchwałę w sprawie gromadzenia środków własnych przez Zespół Szkół w Czyżach.

Na sesji w dniu 24 lutego 2005 r. rada gminy podjęła cztery uchwały dotyczące spraw oświatowych:

1)          Nr XV/105/05 w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Klejnikach w Szkołę Filialną w Klejnikach,

2)          Nr XV/106/05 w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjum prowadzonych przez Gminę Czyże oraz określenia granic ich obwodów,

3)          Nr XV/107/05 w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Czyże,

4)          Nr XX/112/05 w sprawie uchwalenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez gminę.

Realizując uchwały dotyczące szkoły w Klejnikach i sieci szkół publicznych dokonano z dniem 1 września 2005 r. przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szkołę Filialną w Klejnikach, przyporządkowując organizacyjnie filię do Zespołu Szkół w Czyżach. Zmniejszono równocześnie strukturę organizacyjną filii do klas 0–III, zapewniając uczniom klas IV-VI możliwość kontynuowania nauki w Zespole Szkół w Czyżach, gwarantując im nieodpłatne dowożenie.

Nowością w sprawach oświatowych była pomoc socjalna dla uczniów w formie tzw. „stypendium”. Na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz podjętej uchwały Nr XV/107/05 powołano w dniu 30 marca 2005 r. zarządzeniem Nr 88/05 komisję stypendialną i ustalono jej zadania i tryb pracy. W roku sprawozdawczym komisja rozpatrzyła 21 wniosków o przyznanie stypendium, z czego 5 wniosków nie kwalifikowało się do przyznania pomocy ze względu na przekroczenie kryterium dochodowego 316 zł na osobę w rodzinie, dlatego zaopiniowano je negatywnie, a pozostałych 16 wniosków zaopiniowano pozytywnie i wydatkowano na ten cel kwotę 4.049,80 zł.

Kontynuując sprawy oświatowe należy zauważyć, że realizując uchwałę dotyczącą dodatków dla nauczycieli, na które składają się dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny, za trudne warunki pracy, za godziny ponadwymiarowe i zastępstw doraźnych, mieszkaniowy, wiejski oraz nagrody ze specjalnego funduszu nagród, wydatkowano w 2005 roku kwotę 218.989 zł. Uchwałę Nr XX/137/05 w sprawie dodatków dla nauczycieli na rok bieżący podjęto na sesji w dniu 28 grudnia 2005 r.

Na sesji w dniu 24 lutego 2005 r. uchwalono również gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok podejmując uchwałę Nr XV/111/05. Na realizację programu zaplanowano kwotę 20.800 zł, wykorzystano natomiast 19.142 zł przeznaczając je na następujące cele:

1)       pokrycie kosztów kolonii w Jastarni dla siedmiorga dzieci - kwota 3.850 zł,

2)       zakup programu teatralno – muzycznego o szkodliwości alkoholu - kwota 500 zł,

3)       wynagrodzenie za pracę w komisji - kwota 5.736 zł,

4)       zakup artykułów biurowych na potrzeby komisji – kwota 299 zł,

5)       koszt spektaklu profilaktycznego wystawionego na festynie w Leniewie – kwota 1.512 zł,

6)       szkolenia, delegacje, opłaty telefoniczne i energetyczne – kwota 3.909 zł,

7)       program profilaktyczny „Zachowaj trzeźwy umysł” – kwota 1.226 zł,

8)       konserwacja elektroniczna komputera – kwota 610 zł,

9)       zakup paliwa dla Straży Granicznej w Białowieży w ramach współpracy w rozwiązywaniu problemów alkoholowych na terenie gminy – kwota 600 zł,

10)    nagrody dla dzieci biorących udział w konkursach profilaktycznych – kwota 300 zł,

11)    paczki świąteczne dla dzieci z klasy I gimnazjum – kwota 600 zł.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2005 roku przeprowadziła rozmowy motywujące do podjęcia leczenia z 10 osobami nadużywającymi alkohol.

Uchwałą Nr XV/108/05 z dnia 24 lutego 2005 r. przyjęty został Program współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2005 rok. Z uwagi na brak zaplanowanych środków dotacje na ten cel nie były udzielane.

Uchwałą Nr XV/109/05 z dnia 24 lutego 2005 r. ustalono statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czyżach, a uchwałą Nr XV/110/05 w tym samym dniu określono zasady zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej. Realizując zapisy uchwały statutowej pomocą społeczną objęto 200 rodzin, wydając na ten cel kwotę 260.565 zł.

Na sesji w dniu 29 czerwca 2005 r. podjęto dwie uchwały dotyczące Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej. Uchwałą Nr XVII/118/05 powołano Związek, natomiast uchwałą Nr XVII/119/05 przyjęto statut Związku. Celem utworzenia Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej jest wspólne wykonywanie zadań publicznych przekazywanych przez tworzące go gminy.

Statut gminy w 2005 roku był zmieniany trzykrotnie: w dniu 29 czerwca uchwałą Nr XVII/120/05, w dniu 29 września uchwałą Nr XVIII/122/05 oraz w dniu 29 listopada uchwałą Nr XIX/129/05. Zmiany dotyczyły następujących spraw: porządku obrad sesji, wykreślenia Szkoły Podstawowej w Klejnikach z ewidencji jednostek organizacyjnych gminy, a także ustalenia sposobu realizacji inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców gminy.

Realizując uchwałę Nr VIII/58/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie opłaty administracyjnej, pobierano w 2005 r. opłaty za wydawanie wypisów dotyczących przeznaczenia działki w planie zagospodarowania przestrzennego gminy na łączną kwotę 400 zł.

W oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz o uchwałę Nr VIII/62/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, dokonano kilka transakcji sprzedaży nieruchomości gminy. Zgodnie z dyspozycją zawartą w uchwale Wójt wydał następujące zarządzenia:

1)       Nr 83/05 z dnia 2 lutego 2005 r. przeznaczając do sprzedaży:

-          zabudowaną nieruchomość położoną we wsi Kuraszewo,

-          niezabudowaną nieruchomość położoną we wsi Leniewo,

2)       Nr 91/05 z dnia 4 kwietnia 2005 r. przeznaczając do sprzedaży niezabudowane nieruchomości położone w miejscowościach: Zbucz, Rakowicze, Szostakowo, Podrzeczany, oraz obniżając cenę nieruchomości ujętych w poprzednim zarządzeniu, które po ogłoszeniu przetargu nie znalazły nabywców,

3)       Nr 93/05 z dnia 5 maja 2005 r. przeznaczając do sprzedaży:

-          niezabudowaną nieruchomość położoną we wsi Zbucz (nieruchomość ta została sprzedana w II przetargu),

-          oraz zabudowaną nieruchomość we wsi Kuraszewo,

4)       Nr 99/05 z dnia 29 lipca 2005 r. przeznaczając do sprzedaży nieruchomości położone w miejscowościach: Leszczyny, Klejniki i Łuszcze – na wszystkie zawarto Akty Notarialne z nabywcami,

5)       Nr 102/05 z dnia 23 sierpnia 2005 r. obniżając ceny nieruchomości ujętych w poprzednim zarządzeniu położonych w miejscowościach Leszczyny i Klejniki,

6)       Nr 103/05 z dnia 23 sierpnia 2005 r. w sprawie nabycia w drodze negocjacji od osób fizycznych nieruchomości składających się z trzech działek, położonych we wsi Sapowo. W tej sprawie są już zawarte porozumienia, zostało tylko sporządzenie Aktu Notarialnego,

7)       Nr 113/05 z dnia 7 listopada 2005 r. przeznaczając do sprzedaży nieruchomości położone w miejscowościach Kojły i Czyże. Na działkę w Kojłach zawarty jest Akt Notarialny,

8)       Nr 116/05 z dnia 28 listopada 2005 r. przeznaczając do sprzedaży nieruchomość położoną we wsi Leszczyny, działkę tą sprzedano w drodze rokowań.

Część nieruchomości wydzierżawiono, a lokale wynajęto osobom prawnym. Wpływy do budżetu gminy z tego tytułu w 2005 roku wyniosły 118.527 zł.

Uchwałą Nr XVIII/123/05 z dnia 29 września 2005 r. został zatwierdzony opis planowanych do realizacji zadań służących rozwojowi miejscowości Morze. Opis będzie załącznikiem do wniosku o przyznanie środków unijnych, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, na remont świetlicy wiejskiej w miejscowości Morze, który planowany jest do realizacji w roku bieżącym.

Na sesji w dniu 29 września 2005 r. uchwałą Nr XVIII/124/05 ustalono także wynagrodzenie Wójta, które było naliczane i wypłacane w wysokości określonej przez radę zgodnie z Regulaminem Pracy.

Sesja w dniu 29 listopada 2005 r. poświęcona była przede wszystkim ustaleniu stawek podatków na rok 2006 oraz wzorów formularzy i informacji niezbędnych do ich naliczenia. Oprócz uchwał Nr XIX/126/05 w sprawie podatku od środków transportowych, Nr XIX/127/05 w sprawie stawek podatku od nieruchomości,, Nr XIX/128/05 w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji na podatki oraz informacji, podjęto też uchwałę Nr XIX/130/05 w sprawie ustalenia diet sołtysom gminy Czyże za udział w sesjach rady.

W dniu 29 listopada 2005 r. rada gminy dokonała zmian na stanowisku sekretarza gminy. Uchwałą Nr XIX/131/05 odwołała z tego stanowiska Panią Lucynę Pietruczuk, a uchwałą Nr XIX/132/05 powołała Zenaidę Gierasimiuk.

Na ostatniej sesji w roku sprawozdawczym, oprócz spraw wspomnianych wyżej, rada gminy podejmując uchwałę Nr XX/136/05 z dnia 28 grudnia 2005 r. przyjęła budżet gminy na rok bieżący.

 

Opracowała: Z. Gierasimiuk

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Czyże

Wytwarzający/odpowiadający: Zenaida Gierasimiuk

Wprowadzający: Zenaida Gierasimiuk

Data wprowadzenia: 2007-02-26

Data modyfikacji: 2007-02-26

Opublikował: Zenaida Gierasimiuk

Data publikacji: 2007-02-26