Protokół Nr 25.2017
Protokół Nr 25.2017
z sesji Rady Gminy Czyże
z dnia 29 września 2017 roku
która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Stan rady – 15
Obecnych – 14
I. W sesji udział wzięli:
1. Radni Rady Gminy – obecni:
- Antosiuk Danuta
- Bazyluk Dariusz
- Gawryluk Bazyli
- Gawryluk Krystyna
- Ignatiuk Iwona
- Jakoniuk Jolanta
- Janczuk Piotr
- Jednoczko Wiera
- Kowalczuk Krystyna Teresa
- Kuprianowicz Agnieszka
- Romaniuk Anna
- Siemieniuk Jerzy
- Surel Jan
- Wawreszuk Konstanty
Nieobecna:
- Frankowska Irena
2. Goście zaproszeni - obecni:
- inż. Jerzy Wasiluk – Wójt Gminy
- mgr Zenaida Gierasimiuk – Sekretarz Gminy
- Maria Konach – Skarbnik Gminy
- mgr Mirosław Pietkiewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czyżach
- mgr Jerzy Jakimiuk – Dyrektor GOK w Czyżach w/z Joanna Białowieżec
- mgr Anna Stankowska – Kierownik GOPS w Czyżach
- Piotr Filimoniuk – radny Rady Powiatu Hajnowskiego
3. Sołtysi z terenu gminy (lista w załączeniu).
II. Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Interpelacje radnych.
4. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmiany uchwały Nr XXXIV/162/10 Rady Gminy z dnia 28 października 2010 roku w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzenia,
b) zmian Statutu Gminy Czyże,
c) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości,
d) Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czyże,
e) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
5. Przygotowanie Zespołu Szkół w Czyżach do nowego roku szkolnego.
6. Informacja Wójta z działalności między sesjami.
7.Sprawozdanie z działalności między sesjami Kierowników jednostek organizacyjnych.
8. Odpowiedzi na interpelacje.
9. Zgłaszanie zapytań i wniosków przez radnych.
10. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Otwarcia 25. zwyczajnej sesji Rady Gminy dokonała o godz. 1000 Przewodnicząca Rady Gminy – Pani Krystyna Gawryluk. Na wstępie powitała przybyłych na obrady gości, radnych, pracowników Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych oraz sołtysów. Na podstawie listy obecności stwierdziła, że obrady są prawomocne, gdyż uczestniczy w nich w 14 radnych. Następnie zapytała czy są propozycje zmian do porządku obrad. Zmian do porządku obrad nie zgłoszono.
Ad. 2
Przewodnicząca zakomunikowała, że przed sesją był wyłożony protokół z poprzedniej sesji, po czym zapytała czy są uwagi do zawartej w nim treści.
Uwag do treści protokołu nie wniesiono, a więc protokół uważa się za przyjęty.
Ad. 3
Interpelację dotyczącą wycięcia gałęzi drzew, które dotykają przewodów linii wysokiego napięcia w miejscowości Kuraszewo zgłosiła radna Pani Wiera Jednoczko.
Ad. 4a)
Realizując pierwszy merytoryczny punkt porządku obrad głos zabrała Pani Skarbnik Maria Konach, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIV/162/10 Rady Gminy z dnia 28 października 2010 roku w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzenia.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 25.120.2017 z dnia 29 września 2017 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIV/162/10 Rady Gminy z dnia 28 października 2010 roku w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego, dokonywania zmian w tym planie i ich zatwierdzenia,
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4b)
Projekt uchwały w sprawie zmian Statutu Gminy Czyże przedstawiła Pani Sekretarz Zenaida Gierasimiuk.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 25.121.2017 z dnia 29 września 2017 r.w sprawie zmian Statutu Gminy Czyże.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 c)
Z projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości również zapoznała Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 25.122.2017 z dnia 29 września 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 d)
Będąc przy głosie Pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czyże oraz pozytywną opinię Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce dotyczącą projektu regulaminu.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnieUchwałę Nr 25.123.2017 z dnia 29 września 2017 r.w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czyże.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4 e)
Z kolejnym projektem uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów zapoznała również Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 14 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 25.124.2017 z dnia 29 września 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 5
Informacje o przygotowaniu Zespołu Szkół w Czyżach do nowego roku szkolnego 2017/2018 przedstawił Dyrektor Szkoły - Pan Mirosław Pietkiewicz.
Informacja w załączeniu.
Ad. 6
Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad głosu udzielono Wójtowi, który poinformował o działalności między sesjami:
1) zakończyła się przebudowa odcinka drogi Podrzeczany – Leniewo finansowana ze środków powiatowych, gmina nie dokładała w bieżącym roku do tej inwestycji;
2) w tym samym czasie został przebudowany fragment 123m ulicy wiejskiej w Leniewie, o który od wielu lat prosili mieszkańcy wsi, jednocześnie Wójt zakomunikował, iż koszty budowy dróg znacząco wzrosły w stosunku do roku ubiegłego;
3) kontynuowane było również znakowanie naszej gminy, pojawiły się kolejne drogowskazy, między innymi został ustawiony znak do zabytkowej cerkwi w Kuraszewie;
4) przeprowadzono odkrzaczenie drogi powiatowej Kojły – Kuraszewo, Leniewo – Czyże oraz Czyże – Zbucz, które wykonaliśmy we własnym zakresie;
5) zakończyła się przebudowa trzech przepustów poprzecznych na drodze powiatowej w miejscowości Kuraszewo;
6) został złożony wniosek aplikacyjny na przebudowę drogi Śliwowo - Lady w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych;
7) w porozumieniu z gminą Orla została podjęta decyzja o wytyczeniu drogi dojazdowej do pól na pograniczu gmin Orla i Czyże;
8) odtworzone zostało 500 m drogi dojazdowej do pól na „Grabniaku” w obrębie Rakowicz;
9) zakończyła się inwestycja przebudowy placu szkolnego za ponad 60 tys. zł, co w znaczy sposób poprawiło wizerunek i atrakcyjność szkoły;
10) Wójt poinformował też, że podpisaliśmy umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego na opracowanie Lokalnego Programu Rewitalizacji gminy Czyże, który może być pomocny w pozyskiwaniu środków unijnych;
11) zostało wykonane zadaszenie przy świetlicy wiejskiej w Kuraszewie;
12) Wójt poinformował o zmianie od 1 stycznia 2018 roku systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców, znikną pojemniki ustawione w poszczególnych miejscowościach, a mieszkańcy otrzymają worki na wszystkie frakcje niezbędne do segregacji śmieci, niewykluczona jest podwyżka opłaty za odbiór odpadów;
13) Wójt uczestniczył w posiedzeniu Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Białowieska”; zgromadzeniu ogólnym Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, w spotkaniu zorganizowanym przez Nadleśnictwo Hajnówka, aktywnie działa również na forum strażackim biorąc udział w turniejach, które odbywały się na terenie powiatu hajnowskiego, po raz pierwszy w historii drużyna ochotników strażaków z OSP w Czyżach zajęła 3 miejsce w zawodach powiatowych.
Ad. 7
Sprawozdanie z działalności między sesjami złożyli również kierownicy jednostek organizacyjnych:
1. Pani Anna Stankowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
2. Pani Joanna Białowieżec w zastępstwie Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury.
3. Pan Mirosław Pietkiewicz – Dyrektor Szkoły.
Sprawozdania stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 8
Odpowiedzi na zgłoszoną interpelację udzielił Wójt Gminy informując, iż zostanie ona zgłoszona do PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok Rejon Energetyczny Bielsk Podlaski zgodnie z kompetencją.
Ad. 9
W wolnych wnioskach głos zabrał radny powiatowy Pan Piotr Filimoniuk, który przekazał informację, iż odbył się przetarg na wycinkę drzew przy drogach Czyże – Leniewo, Leniewo - Klejniki, Klejniki- Treszczotki, Klejniki – Gorodczyno, Klejniki – Hukowicze oraz na pojedyncze drzewa w Kojłach i Kuraszewie. Prace przy wycince drzew rozpoczną się jeszcze we wrześniu.
Pan radny w imieniu rolników, hodowców drobiu i krów z pobliskich terenów prosi wójta o zaplanowanie środków w budżecie na następny rok w celu zakupu agregatu prądotwórczego do hydroforni wodociągowej w Klejnikach. Brak wody w czasie awarii prądu jest bardzo dużym utrudnieniem w gospodarstwach.
Wójt nie potrafi odpowiedzieć w tym momencie, czy w budżecie gminy znajdą się środki na ten cel.
Ad. 10
Po wyczerpaniu porządku obrad 25. zwyczajną sesję Rady Gminy zamknięto o godz. 1135.
Protokołowała:
Alina Topolewska-Tomaszuk
Przewodniczyła:
Krystyna Gawryluk
Metryka strony