Protokół Nr 30.2018
Protokół Nr 30.2018
z sesji Rady Gminy Czyże
z dnia 22 marca 2018 roku
która odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Stan rady – 15
Obecnych – 15
I. W sesji udział wzięli:
1. Radni Rady Gminy – obecni:
- Antosiuk Danuta
- Bazyluk Dariusz
- Frankowska Irena
- Gawryluk Bazyli
- Gawryluk Krystyna
- Ignatiuk Iwona
- Jakoniuk Jolanta
- Janczuk Piotr
- Jednoczko Wiera
- Kowalczuk Krystyna Teresa
- Kuprianowicz Agnieszka
- Romaniuk Anna
- Siemieniuk Jerzy
- Surel Jan
- Wawreszuk Konstanty
2. Goście zaproszeni - obecni:
- inż. Jerzy Wasiluk – Wójt Gminy
- mgr Zenaida Gierasimiuk – Sekretarz Gminy
- Maria Konach – Skarbnik Gminy
- mgr Anna Stankowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czyżach
- mgr Jerzy Jakimiuk - Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury
- mgr Mirosław Pietkiewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czyżach
- Mirosław Romaniuk – Starosta Powiatu Hajnowskiego
- Jan Adamczuk -Radny Powiatu Hajnowskiego
- Piotr Filimoniuk - Radny Powiatu Hajnowskiego
- Leon Topolewski – członek Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej
3. Sołtysi z terenu gminy (lista w załączeniu).
II. Porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Interpelacje radnych.
4. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie gminy na 2018 rok
b) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Czyże na lata 2018-2021,
c) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2017 rok,
d) przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czyże w 2018 roku,
e) podziału Gminy Czyże na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,
f) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Czyżach,
5. Rozpatrzenie rocznego sprawozdania z działalności GOPS.
6. Informacja Wójta z działalności między sesjami.
7. Informacja kierowników jednostek organizacyjnych.
8. Sprawozdanie z realizacji wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
9. Odpowiedzi na interpelacje.
10. Zgłaszanie zapytań i wniosków przez radnych.
11. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Otwarcia 30. zwyczajnej sesji Rady Gminy dokonała o godz. 1000 Przewodnicząca Rady Gminy – Pani Krystyna Gawryluk. Na wstępie powitała przybyłych na obrady gości, starostę, radnych, pracowników Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych oraz sołtysów. Na podstawie listy obecności stwierdziła, że obrady są prawomocne, gdyż uczestniczy w nich 15 radnych. Następnie zapytała czy są propozycje zmian do porządku obrad. Zmiany do porządku obrad zgłosiła Pani Sekretarz Gminy Zenaida Gierasimiuk wnioskując o dodanie do punktu 4 podpunktów:
g) przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze,
h) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze.
Porządek obrad po zmianach:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Interpelacje radnych.
4. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie gminy na 2018 rok,
b) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Czyże na lata 2018-2021,
c) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2017 rok,
d) przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czyże w 2018 roku,
e) podziału Gminy Czyże na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,
f) określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Czyżach,
g) przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze,
h) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze.
5. Rozpatrzenie rocznego sprawozdania z działalności GOPS.
6. Informacja Wójta z działalności między sesjami.
7. Informacja kierowników jednostek organizacyjnych.
8. Sprawozdanie z realizacji wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.
9. Odpowiedzi na interpelacje.
10. Zgłaszanie zapytań i wniosków przez radnych.
11. Zamknięcie obrad.
Ad. 2
Przewodnicząca zakomunikowała, że przed sesją był wyłożony protokół z poprzedniej sesji, po czym zapytała czy są uwagi do zawartej w nim treści.
Uwag do treści protokołu nie wniesiono, a więc protokół uważa się za przyjęty.
Ad. 3
Interpelację dotyczącą podcięcia gałęzi wystających na ulicę drogi w Kojłach zgłosiła radna Pani Irena Frankowska.
Interpelację dotyczącą przebudowy drogi powiatowej Kuraszewo- Kamień zgłosiła Przewodnicząca Rady Pani Krystyna Gawryluk.
Ad. 4a)
Realizując pierwszy merytoryczny punkt porządku obrad głos zabrała Skarbnik Pani Maria Konach, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2018 rok.
Zwiększono plan dochodów i wydatków o 26 568 zł oraz dokonano zmian w ich planie.
Dokonano zmian w załączniku „Zadania i zakupy inwestycyjne na 2018 rok.
Budżet gminy po dokonanych zmianach wynosi:
1. Dochody budżetowe ogółem 7 169 160,00 zł, w tym:
1) bieżące – 7 003 902,00 zł
2) majątkowe – 165 258,00 zł.
2. Wydatki budżetowe ogółem 7 466 944,00 zł, w tym:
1) bieżące – 6 711 751,00 zł
2) majątkowe – 755 193,00 zł.
3. Deficyt budżetu w wysokości 297 784 zł zostanie sfinansowany kredytem bankowym.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie UchwałęNr 30.150.2018 z dnia 22 marca 2018 r.w sprawie zmian w budżecie gminy na 2018 rok.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4b)
Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Czyże na lata 2018-2021 przedstawiła również Pani Skarbnik.
Uwag do przedstawionego projektu nie wniesiono.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie UchwałęNr 30.151.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Czyże na lata 2018-2021.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 c)
Z kolejnym projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2017 rok zapoznała Pani Skarbnik.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada większością głosów podjęła UchwałęNr 30.152.2018 z dnia 22 marca 2018 r.w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2017rok.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 d)
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czyże w 2018 roku” przedstawiła Sekretarz Pani Zenaida Gierasimiuk.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie Uchwałę Nr 30.153.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czyże w 2018 roku”.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 e)
Z kolejnym projektem uchwały w sprawie podziału Gminy Czyże na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych, zapoznała również Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie UchwałęNr 30.154.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie podziału Gminy Czyże na stałe obwody głosowania, ustalenia ich numerów, granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 f)
Projekt uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Czyżach także przedstawiła także Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 0.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła jednogłośnie UchwałęNr 30.155.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Czyżach.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 g)
Z projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze zapoznała Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 1.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła większością głosów UchwałęNr 30.156.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 4 h)
Z kolejnym projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze także zapoznała Pani Sekretarz.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono i poddano pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw - 0, wstrzymało się od głosu - 1.
Przewodnicząca Rady Gminy w oparciu o wyniki głosowania stwierdziła, że Rada podjęła większością głosów Uchwałę Nr 30.157.2018 z dnia 22 marca 2018 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części gminy Czyże w obrębie ewidencyjnym Morze.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 5
Rozpatrzenie rocznego sprawozdania z działalności GOPS, szczegółowo opisała i przedstawiła kierownik GOPS Pani Anna Stankowska.
Sprawozdanie w załączeniu.
Ad. 6
Informacja Wójta z działalności między sesjami.
Rozpoczęte zostały prace na drogach, wozimy pospółkę, niedługo wyłoniony zostanie wykonawca profilowania i wyrównywania naprawianych dróg. W pierwszej kolejności modernizowane zostaną drogi, które prowadzą do zamieszkiwanych posesji kolonijnych. Drogi polne zostawiamy na później.
Odbył się przetarg na drogi asfaltowe, modernizację dróg rozpocznie firma MAXBUD. Rozpoczniemy prace na drogach kolonijnych, rozpoczniemy pewien fragment w Klejnikach.
Wyłoniony został także wykonawca na projekty przepustów, kolejny element infrastruktury, który się rozpada.
Robimy dwa przepusty w Morzu i w Zbuczu.
Zjazd z drogi w Sapowie, która wkrótce stanie się drogą wojewódzką. Tę dokumentację przygotuje Pan Mirosław Iwaniuk, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Każdy z projektów średnio wyniesie po 3 tysiące zł.
Wybraliśmy także wykonawcę zjazdu w Szostakowie, który wykona firma z Michałowa.
Wyłoniliśmy wykonawcę na przebudowę przepustu poprzecznego na drodze gminnej w okolicach Łuszcz – najkorzystniejszą ofertę złożył Pan Anatol Bartoszuk.
Na prośbę sołtysów będą trwały prace przy wycince gałęzi, gdyż dysponujemy odpowiednim sprzętem, pracownicy gminy wykonują te prace.
Zamówione zostały także kolejne drogowskazy informacyjne.
Wystąpiliśmy do Zarządu Dróg Powiatowych o uzgodnienie przebudowy kolejnych zjazdów na drogi gminne, będzie to zjazd w miejscowości Zbucz oraz zjazd w Kojłach.
W Klejnikach został rozebrany budynek, gdzie w przyszłości powstanie mały plac zabaw dla dzieci, na który również wyłaniamy wykonawcę. Podpisana została umowa na wykonanie bramy wjazdowej z furtką, ponieważ teren będzie musiał być zamknięty.
Wystawiliśmy na sprzedaż budynek szkolny w Klejnikach.
Uporządkowany został teren „dzikiego wysypiska” w okolicach Leszczyn, koszt wyniósł ponad 5 tys zł.
Zostanie wykonany przystanek autobusowy w Kojłach.
Trwają prace przy instalacji pierwszej lampy hybrydowej w naszej gminie.
Został złożony wniosek na remont remizy strażackiej OSP w Klejnikach oraz przygotowany został kosztorys na wymianę instalacji elektrycznej remizy.
Zostaną wykonane schody wejściowe w szkole.
Zakupiliśmy agregat prądotwórczy do hydroforni w Klejnikach, który w niedługim czasie zostanie podłączony.
Wójt uczestniczył w spotkaniu na temat kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła. Projekt słoneczna szkoła polegający na instalacji fotowoltaicznej szkoły przeszedł ocenę formalną.
Została wydana decyzja na zaadoptowanie świetlicy wiejskiej w Szostakowie. Odbyło się spotkanie z mieszkańcami gdzie zostały wyjaśnione kwestie związane z projektem. Powstanie Dzienny Dom Opieki, gdzie dofinansowane zostanie 90% projektu.
Ad. 7
Informację z działalności między sesjami złożyli kolejno kierownicy jednostek organizacyjnych:
1. Pan Mirosław Pietkiewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej.
2. Pan Jerzy Jakimiuk- Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury.
3. Pani Anna Stankowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Informacje stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 8
Sprawozdanie z realizacji wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi przedstawiła Pani Sekretarz.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Ad.9
Odpowiedzi na zgłoszoną interpelację Pani Przewodniczącej udzielił Starosta Powiatu Hajnowskiego Pan Mirosław Romaniuk, który poinformował, iż został złożony wniosek do Program Zrównoważonego Rozwoju Powiatu Hajnowskiego, który nie jest do końca realizowany, jednak funkcjonuje i jest w obiegu – co pół roku są składane sprawozdania z realizacji tego projektu. Znalazły się w nim ciągi komunikacyjne dróg powiatowych, są to między innymi drogi leśne: Poryjewo - Orzeszkowo aż do Wólki Terechowskiej, które są w opłakanym stanie, następnie Dubicze Cerkiewne – Stary Kornin - Stareberezowo; Nowy Kornin - Nowoberezowo –Kojły, Kuraszewo - Kamięń aż do Tyniewicz Dużych; Budy – Teremiski – Pogorzelce (szlak leśny). Cały czas zabiegamy o środki na remont tych dróg.
Odpowiedzi na kolejną zgłoszoną interpelację udzielił Wójt informując, iż gałęzie zostaną wycięte przez naszych pracowników gospodarczych, gdyż gmina dysponuje odpowiednim sprzętem.
Ad. 10
W wolnych wnioskach i zapytaniach głos zabrał Pan Starosta, który podziękował za obecność na sesji radnym powiatowym. Na ostatnim zarządzie rozmawialiśmy o propozycji Gminy Czyże dotyczącej dokumentacji na rów w Kuraszewie. Decyzja nie została podjęta na tą chwilę, przełożyliśmy na później z powodu panujących warunków atmosferycznych. Na dzień dzisiejszy mamy 7 km dróg powiatowych, które w tym roku rozsypały się. Jednak my jako samorząd nie możemy utrudniać działalności przedsiębiorcom, nie możemy zamknąć odcinka drogi. Musimy się zmierzyć z tym co zima nam zafundowała. Starosta rozmawiał również o drogach na posiedzeniu Zarządu oraz z Kierownikiem Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce - Panią Krystyną Miszczuk. Będziemy starali się wspólnie naprawić ubytki w drogach.
Będąc przy głosie Pan Starosta oznajmił, iż w obecnej kadencji powiat hajnowski musiał zmierzyć się ze spłatą kredytu, gdyż grozi mu budżet naprawczy. Aby uniknąć tej sytuacji musimy spłacać zadłużenie, jednak po spłacie chcielibyśmy realizować inwestycje. Być może lepiej dla powiatu byłoby wprowadzić budżet naprawczy, jednak musimy sobie zdawać sprawę, że przez trzy najbliższe lata samorząd nie mógłby wykonać żadnych inwestycji. Musimy spłacać zadłużenie bez możliwości pozyskania nowych kredytów. Do tej pory spłaciliśmy 4,5 mln zł zadłużenia, za które moglibyśmy przebudować wszystkie ulice w Hajnówce, moglibyśmy również wykonać 50 km dróg, a także wykonać nakładki na 200 km dróg wymagających naprawy, między innymi na drodze Kuraszewo - Kamień. Nie mogę dopuścić do pogorszenia finansów – tłumaczy Starosta. Jeśli uda się ogarnąć powiatowi kwestie finansowe będzie nas stać, aby wykonać kilometry dróg - Starosta prosi o cierpliwość.
Kontynuując wystąpienie Pan Starosta przedstawił również funkcjonowanie Powiatu. Przez trzy lata udało nam się pozyskać 50% zewnętrznych pieniędzy, a także zaoszczędzić 12% kwoty pieniędzy wydatkowanych przez poprzednie 16 lat na inwestycje, doliczając do tego spłacany kredyt to daje nam 27 % oszczędności – musieliśmy to zrobić. W poprzednich kadencjach wszystkie inwestycje były realizowane wyłącznie z zaciągniętych kredytów - powiat nie zarabia.
Zadania powiatu to oświata i ochrona zdrowia, jeśli chodzi o szpital w Hajnówce - jest podpisana umowa na realizację bloku operacyjnego. Jedynie nasz szpital otrzymał dofinansowanie w kwocie 10 mln zł. W lutym przyszłego roku ma być oddany do użytku. Na Szpitalny Oddział Ratunkowy 6,5 mln zł, który też będzie przebudowany. W planie jest również modernizacja oddziału dziecięcego, jak też oddziału psychiatrycznego.
Jeśli chodzi o oświatę Starosta zwraca się do radnych, sołtysów, mieszkańców gminy oraz dyrektora szkoły, aby młodzież kontynuowała naukę w naszych szkołach średnich: liceach, czy technikach w Hajnówce, aby subwencja pozostała w naszym powiecie.
W wolnych wnioskach radny Pan Konstanty Wawreszuk zapytał Starostę o naprawę drogi powiatowej na terenie Zbucza, która jest rozwalona, a rowy zarośnięte, a także o przygotowaną dokumentację na przebudowę ulic, co z tym będzie się działo. Starosta dziękuje za opracowane dokumentacje, są one aktualne i mogą być w każdej chwili wykorzystane, będziemy czynić starania, aby tak się stało. Wracając do Zbucza Starosta zastanawia się jak usprawnić ten odcinek. W tym momencie odcinek jest przebudowany, a jeśli są jakieś zakrzaczenia, drzewa wystarczy tylko złożyć wniosek o wycinkę, może ktoś potrzebuje opału to bez przeszkód może wyciąć te zakrzaczenia.
Radny Pan Jan Surel zgłosił zły stan odcinka drogi powiatowej Krywiatycze – Morze, korzystając z sytuacji remontu drogi w Krywiatyczach może udałoby się przebudować również drogę w Morzu. Starosta tłumaczy, iż głęboko zastanawiał się i podjął decyzję, iż będzie chciał przebudować przejazd na ulicy Poddolnej w Hajnówce gdyż pomiar ruchu wykazał tam 340 pojazdów na dzień. Jeśli będę miał możliwość w następnej kadencji może uda się wykonać tą przebudowę.
Wójt poruszył kwestię przekwalifikowania drogi Narew - Bielsk Podlaski z powiatowej na drogę wojewódzką, gdyż w takim układzie ta droga ma szansę być w przyszłości przebudowana. Powiat bielski również wykazuje chęć przekwalifikowania tej drogi, pomimo iż przygotowuje się do przebudowy fragmentów tej drogi na swoim obszarze.
Drogi powiatowe wymagają modernizacji jak też kompleksowej przebudowy. Została przygotowana dokumentacja na przebudowę drogi Krywiatycze - Stary Kornin, Wójt zwrócił się z prośbą by uwzględnić w planach przebudowę tego odcinka w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego. Tak się niestety nie stało, jednak wójt ma nadzieję, że dokumentację wykorzystamy i będzie ona brana w pierwszej kolejności pod uwagę. Wójt prosi, aby zarząd poważnie rozważył i wyraźnie określił, na jakich warunki i czy jest zasadne by gmina przygotowywała taką dokumentację, ponieważ Gmina Czyże sporządza dokumentacje z własnych środków na drogi powiatowe.
Wójt dziękuje za dobrą ocenę naszych działań i zaangażowanie we wspólną modernizację dróg, bo przez wiele lat skupialiśmy się nie tylko na drogach gminnych, lecz również powiatowych. W rezultacie udało nam się wspólnie wiele zrealizować. Jest szansa na zakończenie drogi Kuraszewo - Nowy Kornin, na terenie naszej gminy pozostaje 300 m.
Mino trudnej sytuacji gmina deklaruje uczestnictwo w zadaniach, jakimi są modernizacja i przebudowa dróg na terenie gminy.
Wójt dziękuje za obecność Pana Starosty doceniamy to, co wspólnie robimy, jednak mamy swoje oczekiwania. Wójt zachęca do wspólnej analizy sytuacji, w jakiej się znajdujemy.
Głos zabrał radny powiatowy Pan Jan Adamczuk mówiąc o stanie gospodarczym powiatu oraz o wykonanych pracach na drogach powiatowych w gminie Czyże.
Następnie głos zabrał radny powiatowy Pan Piotr Filimoniuk sugerując Panu Staroście złe zarządzanie budżetem powiatu.
W odpowiedzi na zarzucane sugestie Starosta tłumaczy, iż musimy zrozumieć finanse starostwa i rozsądnie zarządzać budżetem. Radni powiatowi wszyscy głosowali za przyjęciem budżetu na 2018 rok.
W dalszym ciągu wolnych wniosków głosu udzielono sołtys wsi Klejniki Pani Annie Sajewskiej, która podziękowała za wsparcie finansowe i organizację warsztatów dla dzieci w świetlicy wiejskiej w Klejnikach. Wręczone zostały upominki, które dzieci wykonały własnoręcznie Wójtowi oraz Dyrektorowi GOK-u.
Kontynuując wolne wnioski Wójt przekazał ważną informację dla rolników. Jesteśmy jedną z nielicznych gmin, w której będą wypełniane wnioski o dopłaty bezpośrednie w wersji elektronicznej. Zostały przeszkolone dwie pracownice urzędu, które pomogą w wypełnieniu wniosku, jednak rolnik będzie musiał podpisać oświadczenie o niedochodzeniu roszczeń w związku z ewentualną pomyłką osoby wypełniającej wniosek, ponieważ pracownice nie specjalizują się w tej dziedzinie jednak są gotowe wesprzeć rolników.
Ad. 11
Po wyczerpaniu porządku obrad 30. zwyczajną sesję Rady Gminy zamknięto o godz. 1330.
Protokołowała:
Alina Topolewska-Tomaszuk
Przewodniczyła:
Krystyna Gawryluk
Metryka strony